Posten kände av Black Friday och Cyber Monday

Vi har tidigare rapporterat hur betalleverantören Klarna sett en stor effekt av att svenska e-handlare kampanjat under Black Friday. Nu meddelar även Posten (PostNord) att de såg kraftiga ökningar i e-handeln under Black Friday och Cyber Monday.

PostNord meddelade i slutet av förra veckan att svensken e-julhandlat för över en miljard kronor fram till den 25 november. Det verkliga starkskottet för årets julhandel på nätet ska dock ha inträffat under förra veckoslutet, i samband med Black Friday.

E-handelsvolymerna skall då ha ökat i Sverige med cirka 20 procent.

Annons
Annons

– Många av våra kunder rapporterar att det haft ett mycket kraftigt tryck på försäljningen i fredags och i måndags, vilket vi nu märker i form av att våra e-handelsrelaterade paketvolymer är 20 procent högre i år jämfört med vid Black Friday och Cyber Monday i fjol. Det är redan nu full aktivitet hos våra postombud och våra brevbärare delar ut julklappar som aldrig förr, säger Arne Andersson e-handelsexpert på PostNord.

Detta är förstås en lägre siffra än de 100 procent som Klarna rapporterade, men det gällde då jämfört med en vanlig fredag i år.

Enligt Posten kände de i alla fall av en "kraftig volymökning" relaterad till dessa rea-dagar. Fredagar är vanligtvis inte starka e-handelsdagar så näthandlarnas uppslutning kring den svarta fredagen och även Cyber Monday ser ut att ha gett effekt.

 

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!