Posten och Bring slåss om de nordiska breven

Posten ställer om för en framtid med e-handel. Detta läser vi ut av Postens bokslutskommuniké för 2011 som de släppte igår. Deras omsättning minskar på grund av de fantastiska uppfinningarna e-post och Internet, som Posten kallar digitala alternativ. Vi kallar dem mycket bättre alternativ. Dock medför den digitala revolutionen något positivt för Posten samtidigt som de ser sina brevvolymer minska. Vi talar förstås om e-handeln.

På brevfronten ser det dock dystert ut för företaget:

Annons
Annons

"PostNord räknar med fortsatt kraftiga volymminskningar för brev i Danmark och i Sverige, till följd av konkurrens från digitala alternativ. För 2012 gör PostNord bedömningen att brevvolymerna i Sverige kan komma att minska med omkring 5% samt minska i samma utsträckning som 2011 i Danmark, det vill säga omkring 12%."

För fjärde kvartalet minskade Postens omsättning med 3 procent, jämfört med 2010. Detta skall främst bero på minskade brevvolymer men även en svag ekonomi i Danmark. Under årets tre sista månader omsatte de 10,5 miljarder med ett resultat på 441 miljoner, året innan var detta resultat endast 61 miljoner. De verkar alltså ha slimmat organisationen lite, samtidigt som e-handeln gick mycket bra.

"E-handeln var fortsatt stark med ökad julhandel via internet. Under (fjärde) kvartalet ökade antalet utlämnade försändelser hos Postens ombud med drygt 4%."

För att göra en lång historia kort vill de strama upp organisationen och förbereda sig på att breven fortsätter minska. De ska samtidigt satsa på en expansion inom logistik, både genom förvärv och organisk tillväxt.

Bring fortsätter stämma Posten

En intressant notis i rapporten är följande:

"Under inledningen av maj 2011 genomförde det svenska Konkurrensverket en så kallad platsundersökning avseende Posten Meddelande AB. Konkurrensverkets utredning pågår fortfarande."

Annons
Annons

Platsundersökning går även under det mindre formella namnet gryningsräd. Det innebär att Konkurrensverket misstänker att fuffens pågår och vill snoka runt lite, utan förvarning. I detta fall ligger en stämning ifrån Bring förmodligen som bakgrund, vilket antyds i rapporten. Detta gällande de danska bolagen där Bring Citymail Denmark A/S stämt Post Danmark A/S för överträdelser av konkurrensbestämmelser.

Bring har även stämt Posten Meddelande AB i Sverige för utnyttjande av dominerande ställning. De påstod då att Posten använt speciella rabatter till storkunder för att stänga ute eventuella konkurrenter. Detta bråk kring de nordiska breven verkar alltså vara uppe på tapeten igen. Det ska nämnas att Konkurrensverket i ett tidigare fall friat Posten och slagit fast att de inte bröt mot konkurrensrätten.

Vi önskar att de bråkade om den växande e-handeln istället för de minskande breven. Vår medlem Bernt Bergkvists spinner vidare på Postens rapport och skriver om framtidens paketdistribution. Ett inlägg som vi rekommenderar er att läsa.

 

Posten = Svenska Posten (PostNord)
Bring = Norska Posten (aka Citymail)

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!