Prioriterade ner olönsamma produkter – dubblade resultatet

Slutade marknadsföra varor som marknaden inte var så intresserad av.

E-handelsföretaget Shopping4Net har gjort sig känt som ett slags varuhus på nätet som säljer lite av varje. Tidigare i höstas kunde vi berätta att företaget hade gjort en nysatsning på sin marknadsföring, som framöver skulle riktas mindre mot TV och mer mot sociala medier.

LÄS ÄVEN: Storsatsar på sociala medier med e-handlare som influencers

Annons
Annons

Marknadsförda varor såldes mer

Nu står det klart att den nya PR-strategin inte är den enda stora nyheten hos Shopping4Net för det här året. Bolaget har nämligen också tänkt om vilka produkter som ska marknadsföras, vilket ska ha gett resultat. I bolagets nya årsrapport, som gäller perioden 1 maj 2017 till och med 30 april 2018, har resultatet dubblats från 1,9 till 3,8 miljoner kronor.

- De områden som har en dålig lönsamhet generellt på marknaden, så också hos oss, har vi prioriterat ned vad beträffar marknadsföring. Dessa områden har då tappat i försäljning samtidigt som våra prioriterade områden har vuxit, skriver Shopping4Net, och tillägger:

- Lagret har anpassats för de nya förutsättningarna.

Utvalda områden ger bättre marginal

Exakt vilka de "prioriterade områdena" är avslöjas inte i årsredovisningen. Att döma av företagets hemsida handlar det dock om bland annat heminredning och skönhetsprodukter.

Samtidigt som Shopping4Net alltså har dubblat sitt resultat, har omsättningen sjunkit från drygt 111 till 106,7 miljoner kronor. Summan ligger dock kvar på ungefär samma nivå som den har gjort de senaste åren, och Shopping4Net ser ljust på sitt nya verksamhetsår.

- Det nya räkenskapsåret har börjat bra med fortsatt god utveckling inom prioriterade områden. De prioriterade områdena bidrar bättre till god bruttomarginal, skriver företaget.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!