Qliro Group tappar tio procent – men vänder till lönsamhet

Färsk halvårsrapport.

I dag släppte e-handelskoncernen Qliro Group sin redovisning för första halvåret 2019.

Hela Qliro-koncernen minskade sin omsättning med tio procent till 723,9 miljoner kronor. Detta jämfört med 807 miljoner kronor från samma period förra året. Rörelseresultatet för hela koncernen visade en ökning från förra året. Det gick från minus 10,3 miljoner till plus 0,5 miljoner kronor.

Annons
Annons

Modekedjan Nelly är fortsatt lönsam och ökade sin omsättning med fem procent. För första halvåret 2019 omsatte de 424,3 miljoner kronor jämfört med 403,1 miljoner för samma period förra året. 

Betaltjänsten Qliro Financial Services går med lönsamhet och har tecknat avtal med flera nya handlare såsom iPiccolo, Baresso, Nordicfeel och Eleven. 

LÄS ÄVEN: Skönhetsjätten lämnar Klarna för Qliro: "Får större kontroll"

CDON Marketplace minskade däremot sin omsättning. Deras försäljning landade på 217,7 miljoner kronor jämfört med 337,5 miljoner för samma period förra året. 

Delat upp i tre bolag

I våras var det tal om att Qliro Group skulle göra de tre e-handlarna Qliro Financial Services, Nelly och CDON Marketplace till självständiga bolag. Planen var då att göra alla tre bolag färdiga för börsnotering innan årets slut. Enligt halvårsrapporten har man nu delat upp koncernen i tre enskilda bolag.

- Arbetet löper enligt plan och bolagen drivs nu operativt och strukturellt självständigt. Detta skapar de bästa förutsättningarna för bolagens forsatta utveckling och därmed ökat aktieägarvärde, skriver aktören i sin rapport.

LÄS ÄVEN: Qliro minskar sin omsättning - förbereder bolagen för utflytt

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!