Qliros Q2: Högsta tillväxten på flera år för Nelly

Nästan hälften var egendesignade varor.

Den sargade e-handelskoncernen Qliro Group rapporterar idag sina siffror för årets andra kvartal, och därmed också för första halvåret. Omsättningen för andra kvartalet landade på 807 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på minus 10 miljoner. Det innebär en svagt ökad omsättning, jämfört med samma period i fjol, och ett försämrat resultat. Andra kvartalet 2017 landade rörelseresultatet istället på plus 9 miljoner.

LÄS ÄVEN: Qliro Group satsar på tre självständiga bolag

Annons
Annons

De goda nyheterna är bland annat att modebutiken Nelly, som snart kanske ska bli ett självständigt bolag, visar en omsättning på 403 miljoner kronor och därmed en tillväxt på 11 procent under april-juni. En tillväxt som sägs vara den starkaste sedan andra kvartalet 2015. Modebutiken ska ha satsat på tillväxt vilket utöver omsättningen visade sig i att antalet besök steg med 8 procent och antalet order med 14 procent. Nästan hälften av försäljningen sägs ha varit egendesignade varor.

"En börsnotering eller avyttring av Nelly"

Gällande CDON Marketplace, som Qliro Group också gärna vill göra till ett självständigt bolag, så ska en stor händelse vara att de nu börjat fasa ut den egna försäljningen av hemelektronik. CDON satsar som vi vet numera på sin marknadsplatsdel och de externa säljarna ska ha ökat sin försäljning med 15 procent under perioden, som totalt landade på nära 125 miljoner kronor.

- Vårt nya strategiska fokus är att driva Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly som tre självständiga bolag. Givet bolagens mognadsgrad och den starka under­liggande tillväxten får bolagen de bästa förutsättningar att stärka sin konkurrens­kraft genom att stå på egna ben. Arbetet har redan inletts med att utvärdera en börsnotering eller avyttring av Nelly och potentiella strukturaffärer för CDON Marketplace i syfte att förstärka positionen som den ledande nordiska marknadsplatsen, säger företagets koncernchef Marcus Lindqvist i en kommentar till halvårsrapporten.

Gällande företagets finansiella bolag, det vill säga Qliro, så ska det nu ha över 1,8 miljoner kunder och över 40 procent av affärsvolymen ska komma från e-handlare som inte ägs av koncernen.

Qliro Group rapporterar samtidigt att gruppens kassa uppgick till 646 miljoner kronor och e-handelsverksamhetens nettokassa till 389 miljoner kronor, vilket sägs ge företaget goda förutsättningar att fortsätta investera i bolagen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!