RO fällde dem för att ha kallat sig experter – slår tillbaka

Belly Balance menar att de visst har rätt att kalla sig experter.

I förra veckan berättade vi om nyheten att företaget Belly Balance, som även driver en e-handel, hade fällts av RO för en annons i en papperstidning.

LÄS ÄVEN: E-handlare var expert på ballongmagar - fälls av RO

Annons

Företaget drivs av de legitimerade dietisterna Sofia Antonsson och Jeanette Steijer. De har tillsammans över 15 års erfarenhet inom sitt verksamhetsområde, där de fokuserar på mag- och tarmsjukdomen IBS, som ofta orsakar så kallad "ballongmage".

"Kan uppfattas i vid bemärkelse"

Men trots kvinnornas gedigna erfarenhet inom fältet tyckte RO inte att Sofia och Jeanette kunde kalla sig för “Sveriges IBS-experter” i sin marknadsföring - åtminstone inte utan att specificera på vilket sätt de var experter. Reklamen fälldes således för vilseledande marknadsföring.

- Reklamombudsmannen konsta­terar att påståendet ”Sveriges IBS-experter” inte är preciserat, varför på­stå­­endet får antas kunna uppfattas i vid bemärkelse av en genomsnittlig konsument. Annonsören ska därför kunna styrka alla nära till hands liggande tolkningar av påståendet. Reklamombudsmannen finner inte att ann­on­sören har styrkt påståendet på detta sätt, skrev RO som motivering till den fällningen.

Skrivit fem böcker om IBS

Men Sofia Antonsson håller inte med om RO:s bedömning, berättar hon nu för Ehandel.se.

- Jag har frågespalter i fyra olika tidningar, jag har skrivit fem böcker om ämnet och jag har implementerat kostbehandlingen FODMAP, som är specifikt utformad för att behandla IBS, inom svensk sjukvård. Så jag tycker att jag har rätt att kalla mig expert inom detta område, ja det gör jag absolut.

Däremot kan hon förstå argumentet om att det kan vara bra att förtydliga på vilket sätt man är expert. I synnerhet då hälso- och kostbranschen omges av vissa oseriösa aktörer.

- Detta är inte en så big deal egentligen, men eftersom det finns folk som kallar sig hälsoexperter för att kunna sprida sina olika budskap, så kan det förstås vara bra att förtydliga att vi är ett legitimerat yrke och har all rätt att kalla oss själva experter, säger hon och tillägger:

- Vissa tror kanske att det vi gör är någon sorts alternativbehandling, men vår behandling är evidensbaserad och testad i massor av studier.

Annons

"85 procent får hjälp"

Dessutom menar hon att företaget egentligen inte behöver kalla sig experter, eftersom det ändå är ganska uppenbart med tanke på deras långa erfarenhet.

- Vi kan det vi gör och har hjälpt tusentals människor genom åren. 85 procent av alla medlemmar hos oss blir hjälpta och för det arbetet får vi hur många tack för hjälpen-brev som helst.

Sofia Antonsson tycker därför att det blir problematiskt när RO försöker göra en bedömning av vem som kan kalla sig expert, trots att de tycks sakna kunskap om var företaget sysslar med.

- Problemet är att reklamombudsmannen skulle behöva vara lite insatta för att kunna bedöma hur mycket eller litet experter vi är, eftersom det är ett snårigt område, säger Sofia Antonsson. 

"Kunde ha varit tydligare"

Däremot menar hon att företaget nu kommer att vara tydligare när de annonserar i framtiden.

- Vi kunder absolut ha varit tydligare med vad vi menar med just “experter”. Det är egentligen inte ett ord som vi behöver backa upp våra titlar med, så det kommer vi att tänka på framöver när vi gör printannonser.

Samtidigt säger hon att hon ofta tillfrågas om att medverka i olika mediala sammanhang, just med hänvisning till sin kompetens inom IBS-området.

- Då blir jag ofta kallad expert och så lär det väl fortsätta att vara. Men i våra egna annonser är det kanske lite överflödigt.

E-handel på kundernas efterfrågan

Hon berättar också att företaget drivit sin e-handel sedan 2015 och att de i den har valt att fokusera på att sälja produkter relaterade till IBS, då detta efterfrågats av många kunder.

- Vi säljer några av våra böcker, lite kryddblandningar utan lök och lite andra egna produkter som kan hjälpa kunderna att hålla sig till den kostplan vi lägger upp. Allt som vi säljer har faktiskt kommit till på grund av att kunderna efterfrågat det.

Däremot måste kunderna inte handla i just Belly Balances e-handel för att kunna fullfölja behandlingen.

- Nej, självklart inte. Det är bara menat som en hjälp för dem som känner att de har svårt att hitta vissa produkter som de vill ha på annat håll. Allt vi gör går ut på att hjälpa människor, inte på att tjäna pengar, avslutar Sofia Antonsson.

Ehandel.se har sökt RO för en ytterligare kommentar i ärendet.

Annons