RO fäller influencerns samarbete med e-handlare

För många inlägg - glömde reklammarkera.

I december gjorde influencern Robin Andersson en julkampanj på sitt Instagramkonto. Under kampanjen publicerade han dagligen en video och vid varje video fanns ett pris som hans följare fick chans att tävla om. Alla priser var sponsrade av olika företag som Robin samarbetade med. 

Annonsören var tydlig

Men videon som influencern publicerade den 5 december 2018, glömde han markera som sponsrad. Inlägget var alltså inte tydligt markerat som reklam och därför menar Reklamombudsmannen att det inte uppfyller kravet på reklamidentifiering. Robin Andersson stred därmed mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. 

Annons

Enligt annonsören i fallet, e-handelsföretaget Happy Smile Teeth, har samarbetet varit tydligt upplagt med Robin; bolaget har köpt annonsplats i hans julkalender. 

"Lades upp i all hast"

Robin förklarar att han glömde reklammarkera "på grund av rent slarv". Eftersom kampanjens tema var jul handlade det om 24 videor, som skulle publiceras tätt på kanalen. Influencern menar att på grund av att det handlade om så många inlägg, blev det jobbigare att hålla rätt på allt.

Risken för misstag ökade och videon i fråga "lades upp i all hast". Han försvarar sig med att anmälaren kunde ha förstått att det är ett sponsrat inlägg då de övriga videorna, som följer ett liknande tema, är tydligt markerade som sponsrade inlägg. Han tillägger även att det inte var meningen att missleda någon.  

Reklamombudsmannen svarar att varje reklamenhet ska bedömas var för sig och därför spelar det ingen roll vad som visas i andra inlägg på influencerns Instagramkonto.

Annons