Rejäl ökning för lösplockad nätmat – ”stark start på året”

Årets första nätmatsmätning är ute.

Svensk Digital Handel och HUI Research mäter som vi vet nätmathandlarnas utveckling. De får försäljningssiffror från företag som till exempel Mat.se, Mathem, ICA och Coop gällande e-handeln med mat.

När D-food Index för första kvartalet räknar ihop försäljningen så ser det lovande ut. Prognosen för helåret ska nämligen vara en tillväxt på totalt 25 procent, men första kvartalet levererade en försäljningsökning med 30 procent för nätmaten.

Annons

- Första kvartalet öppnade starkt och resultatet överträffade helårsprognosen om 25 procent. Det var framförallt löslocket som drev på tillväxten medan middagslösningarna uppvisade en svag minskning. Under första kvartalet fick livsmedelskonsumtionen extra dragningskraft av den tidiga påsken som flyttade från april i fjol till mars i år, säger Tina Thorsell, tf VD på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

Stämmer med Ehandel.se Analytics

Trenden med att lösplock går bättre än färdiga middagslösningar fortsätter även den. För Q1 så minskar middagslösningarna med 4 procent medan försäljningen för lösplockad nätmat ökade med hela 48 procent. De färdiga matkassarna drar alltså ned den totala tillväxten.

LÄS ÄVEN: Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

- Vi bedömer att den starka tillväxten kommer att fortsätta under 2018. De svenska konsumenterna är e-handelsvana och nu har man även tagit nätmaten till sig, säger Tina Thorsell.

En ökning på 30 procent stämmer även väl överens med Ehandel.s Analytics som visar på en försäljningsökning med 27 procent, under första kvartalet, för de som säljer varor inom kategorin Mat & Livsmedel.

Annons