Rekordökning för den mobila handeln i Europa

Handeln med mobila enheter ökar rekordartat i Europa enligt en ny undersökning. Under 2012 växte m-handeln med 142 procent jämfört med föregående år. Finansiella tjänster och detaljhandel är de branscher där tillväxten är störst och iPad-ägare är de flitigaste m-handlarna som spenderar mest.

Den nya analysen om m-handelns tillväxt kommer från zanox Mobile Performance Barometer och baseras på en bedömning av fler än 1 000 annonsprogram från sju europeiska marknader, Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien, Benelux, Skandinavien och Polen.

Under 2012 ökade de mobila shoppingvolymerna genererade av smartphones och surfplattor i Europa med 142 procent jämfört med föregående år. Totalt stod den mobila försäljningskanalen för 3,9 procent av de totala e-handelsintäkterna under förra året.

Annons

– Boomen av nya enheter som smartphones, surfplattor, molnet och tillgången till mobilt internet ger konsumenterna fler möjligheter att shoppa online. Dagens konsumenter har vant sig vid att ha ständig tillgång till shopping och information online, oberoende av tid och plats. Denna ”consumerisation” av e-handel är en utmaning för leverantörer men erbjuder samtidigt en rad möjligheter för nya affärsmodeller inom reklambranschen, e-handelsmarknaden men även för traditionella återförsäljare inom detaljhandeln, säger Frederic Saigne, Regional Manager Nordics & Eastern Europe på zanox.

Skandinavien bäst i Europa

I rapporten kan man också läsa att Skandinavien är bäst i Europa inom mobil handel. Vi här uppe i norr har nästan dubbelt så stor procentandel intäkter än genomsnittet av de undersökta marknaderna med 7,3 procent av de totala e-handelsintäkterna.

Mellan 2011 och 2012 hade Skandinavien även den näst högsta tillväxttakten, 240 procent, och ökningen håller i sig. En jämförelse mellan första kvartalet 2012, och första kvartalet 2013, visar att antalet transaktioner har ökat med 91 procent samtidigt som omsättningen har ökat med hela 149 procent.

Finanssektorn, 155 procent, och detaljhandeln, 153 procent är de områden som har sett den största tillväxten inom m-handel i Europa. Trea och fyra på zanox lista kommer telekom och resebranschen.

I Skandinavien ser topplistan annorlunda ut där resebranschen står för den största ökningen med hela 211 procent fler transaktioner samtidigt som omsättningen har ökat med 248 procent. Även detaljhandelns omsättning har ökat markant med 164 procent medan antalet transaktioner ökade med 95 procent. Dessutom ökar de mobila köpens ordervärde, allra mest inom finanssektorn där transaktionerna ökat med 107 procent.

iOS leder m-handeln

Som vi skrivit även tidigare så sker den största andelen av den mobila handeln via Apples prylar och främst från iPads som ligger i topp vad gäller antalet transaktioner, men även när det kommer till den genomsnittliga intäkten per transaktion.

Annons

iPad-ägare står för 53 procent av de totala intäkterna och spenderar i genomsnitt 50 procent mer per transaktion än vad en iPhone- och Android-användare gör.

– Under början av 2013 ökade iPad-användandet i Skandinavien. Köpen görs av iPad i 57 procent av fallen. Motsvarande siffra för samma period förra året är 41 procent. Resten av kakan delas mellan Android, iPhone och andra mobila enheter, säger Frederic Saigne.

Källa: Press

Annons