Rocket Internet planerar kraftig expansion i Asien

Nu ska Rocket lägga ännu större fokus på Asien och Stillahavsområdet. Målet är att starta ett nytt företag per kvartal i den expansiva regionen.

Under 2012 tog Rocket Internet klivet in i Asien och den tyska e-handelsinkubatorn har investerat stort i regionen den senaste tiden. Nu ska man öka satsningarna ytterligare med hjälp av det konsortium man bildade tillsammans med Qatars teleoperatör Ooredo 2014 och som bär namnet Asia Pacific Internet Group.

Idag består gruppens portfölj av 14 online-verksamheter i 15 olika länder, men nu planerar man att lansera ytterligare ett företag per kvartal i Asien och Stillahavsområdet.

Annons
Annons

– Vi är verksamma på vitt skilda marknader. Från mer utvecklade länder som Singapore och Australien till nya stjärnskott som Burma och Pakistan. Vår portfölj av företag passar de makroekonomiska trenderna i de olika regioner och deras efterfrågan på nya online-företag, säger Hanno Stegmann, vd för gruppen.

Australien först ut

Den första lanseringen kommer att ske i Australien med sajten Vaniday. En marknadsplats inom skönhetssegmentet som redan testats i Latinamerika.

– Vaniday är den perfekta affärsmodellen för en marknad som Australien. Vi kommer inom kort att expandera dess verksamhet till fler länder i Sydostasien. För marknader som ligger i framkant har vi helt olika företag på gång och vi ser fram emot att lansera ett nytt varje kvartal, säger Hanno Stegmann.

Utöver den nya satsningen har Rocket ytterligare verksamheter i regionen tillsammans med bland annat Kinnevik och deras gemensamma e-handelsgrupp Global Fashion Group där bland annat Lazada och Zalora återfinns i portföljen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!