SF Anytimes omsättning ökade för tredje året i rad

Marknaden för digitala filmtjänster växer snabbt, både när det gäller abonnemangstjänster och video on demand. Bland annat ökade jätten SF Anytime sin omsättning med mer än 40 procent för tredje året i rad. Trots ökningen har fortfarande tre av fyra svenskar inte hyrt film på nätet.

Valfriheten har aldrig varit större när det gäller olika on-demand-tjänster. Konkurrensen hårdnar hela tiden och enligt aktörer inom tv-marknaden kommer endast de som kan erbjuda det bästa utbudet och paketeringen att överleva i slutändan. Men än så länge verkar det inte vara någon fara på taket.

För även om marknaden för så kallade vod-tjänster, video on demand, växer snabbt sker det fortfarande från en låg nivå. Enligt en undersökning som SF Anytime gjort tillsammans med undersökningsföretaget YouGov hade 16 procent av svenskarna hyrt film på nätet under 2012, en siffra som i år ligger på 25 procent. På ett år har alltså antalet som svarar att de hyrt film online ökat med 56 procent.

Annons
Annons

– Det senaste året har vod-branschen fått stor uppmärksamhet i media och det har självklart gjort att många konsumenter fått upp ögonen för att hyra film på nätet. Jag tror att en stor anledning till ökningen kan vara att man inte behöver anpassa sig efter exempelvis en tv-tablå utan att man själv bestämmer när filmen ska börja, pausas och avslutas. Samtidigt är det uppenbart att vi står på tröskeln till någonting större, för fortfarande är det många som ännu inte provat att hyra film online, säger Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef hos SF Anytime.

Finns plats för båda

SF Anytime är en av flera aktörer som erbjuder uthyrning via nätet, bland andra aktörer finns bland annnat Film2home, Headweb, Voddler, Filmnet och Viaplay. För SF Anytime steg omsättningen från 123 till 175 miljoner kronor förra året. 2012 är därmed det tredje året i rad som SF Anytime redovisar en ökad omsättning med över 40 procent.

– På den nordiska marknaden för transaktionsbaserad video on demand, som vi uppskattar till cirka 500 miljoner kronor 2012, är vi nöjda med utvecklingen. Men vi jobbar också kontinuerligt med att utveckla vårt erbjudande. Både vad avser utbudet av filmer som vi ständigt utökar men även tjänstens användarvänlighet och tillgänglighet på allt fler plattformar. Vår ambition är att alltid erbjuda kunden de mest aktuella filmerna, utan bindningstider eller återkommande avgifter. Du betalar bara för det du vill ha, säger Jonas Dahllöf, VD på SF Anytime.

Men det är inte bara en mängd olika vod-tjänster som kämpar om kunderna. Samtidigt har det dykt upp abonnemangstjänster och internationella jättar som Netflix och HBO på den nordiska marknaden. Men Jonas Dahllöf är inte orolig över utvecklingen och tror att både abonnemangs- och uthyrningstjänsterna kommer att fortsätta växa.

– Min bedömning är att de här tjänsterna kommer att finnas bredvid varandra, säger Jonas Dahllöf.

 
Källor: Press (1, 2), DN

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!