Sålde sin andel i Nelly – har nu över 100 anställda i Filippinerna

Nytt bolag gör succé.

Peter Erikssons ambition var att tillsammans med sin fru driva ett familjeföretag med max 20 anställda. Planen var att den före detta delägaren i Nelly skulle öppna ett callcenter på Filippinerna, och några år senare är det bara att konstatera att det hela har gått över förväntningarna.

Under de senaste tre åren har www.onlinefacory.asia, som det e-handelsfokuserade callcentret i Manila heter, vuxit med över tusen procent. 

Annons
Annons

- Jag såg direkt att det fanns en enorm potential i Filippinerna när jag letade efter en outsourcingpartner för Nelly. Ett land med drygt 100 miljoner människor varav de flesta pratar bra engelska. Eftersom jag är entreprenör i själen så var det bara att "kavla upp ärmarna och köra igång", säger Peter Eriksson i ett pressmeddelande.

Lättare att rekrytera

Onlinefactory har i dag samarbeten med företag i ett antal engelskspråkiga marknader samt Skandinavien och länder som Kina och Japan. Utöver callcenter-tjänster erbjuder bolaget även hjälp med influencer marketing.

- Vi har precis passerat hundra anställda och räknar med att minst vara det dubbla vid slutet av nästa år. Det har visat sig att det är betydligt enklare för oss att rekrytera in kvalificerade callcenteragenter från Sverige till Manila än vad det är för Svenska bolag att rekrytera agenter till Sverige, kommenterar Peter Eriksson.

Qliro Group blev majoritetsägare i Nelly.com år 2007 och ökade sedan successivt sin andel. År 2013 köpte e-handelskoncernen ut de kvarvarande minoritetsägarna och blev ensam ägare av Nelly.

LÄS ÄVEN: CDON Group tar över Nelly för 14 miljoner kronor

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!