Skandinaverna otåliga när de handlar på nätet

Enligt en ny undersökning tillbringar skandinaver kortare tid på en hemsida nu än för ett år sedan.

Demandwares Shopping Index för årets tredje kvartal har undersökt hur 200 miljoner konsumenter världen över beter sig när de handlar online. Vad gäller de nordiska konsumenterna har Demandware bland annat konstaterat att de blir allt otåligare. I dag tillbringar den nordiske genomsnittskonsumenten 7,5 minuter på en sajt, jämfört med 9 minuter för ett år sedan. Enligt vår statistiktjänst Analytics visar siffrorna på samma utveckling för de som besöker svenska nätbutiker. Under tredje kvartalet förra året stannade besökaren 3 minuter på sidan. Det kan jämföras med 2,6 minuter under samma period i år.

Förändringen kan bland annat ha att göra med att det blir allt vanligare att handla med mobilen.

Annons

- Konsumenterna har helt och hållet integrerat telefonerna i sina dagliga liv, och passar på att surfa på telefonen när de har en sekund över, till exempel vid rött ljus, eller när de står i kö. Men det här innebär en högre grad av avbruten shopping. Vi ser särskilt på telefonerna en trend av korta besök och minskad tid per besök på varje sajt, skriver Demandware i sin rapport.

Mobilerna har gått om surfplattorna

Enligt rapporten sker fortfarande majoriteten av e-handeln, 61 procent, i Norden via desktop, även om den andelen har minskat jämfört med för ett år sedan. För mobiltelefoner är utvecklingen den motsatta. 21 procent av ordervärdet kommer nu från mobiler, vilket är en ökning från förra året med 95 procent. Samtidigt minskar surfplattorna med 15 procent. De står nu för 18 procent av det sammanlagda ordervärdet.

Analytics visar också att desktop är populärast att handla från, men att den tappar mark till mobilen. Jämfört med förra årets tredje kvartal har antalet ordrar som går via desktop minskat från 58 till 51 procent, samtidigt som mobilen har ökat från 23 till 31 procent.

Genomsnittsordern i Skandinavien har ett värde av drygt tusen kronor, och en majoritet av köpen, 67 procent, har gjorts med fri frakt, enligt Demandware. Företaget konstaterar också i sin rapport att e-handeln globalt har ökat med 25 procent jämfört med samma kvartal 2014.

UPPDATERING: Information från vår statistiktjänst Analytics har lagts till under dagen.

Annons