Slår 860 miljoner i egna nätbutiken – går mot börsen

Hoppas på värdering på uppemot tre miljarder dollar.

Sonos, som har gjort sig ett stort namn inom marknaden för trådlösa högtalare, har ansökt om att listas på börsen i USA. Bolaget omsatte under sitt senaste räkenskapsår drygt 99 miljoner dollar - eller 860 miljoner kronor - i sin egen e-handel. Den summan motsvarar dock endast tio procent av Sonos totala omsättning, som till största delen kommer från fysiska butiker och återförsäljare.

Det berättar Internet Retailer, som också rapporterar att Sonos hoppas på en värdering på uppemot tre miljarder dollar, det vill säga 26 miljarder kronor.

Annons
Annons

Enligt nyhetssajten har e-handeln visat sig bli allt viktigare för Sonos. Under det här räkenskapsåret, som för företagets del tar slut den sista september i år, har e-handelsomsättningen ökat jämfört med förra året.

E-handeln ökar - väntas stänga butiker

Sonos, som har etablerat sig som ett premiumvarumärke, har på senare år fått konkurrens av Amazons och Apples smarta högtalare. Företaget har dock valt att göra sina produkter, som i första hand är tänkta att ge en bra ljudupplevelse, kompatibla med uppstickarna på marknaden. Senare i år väntas Sonos, enligt BBC, fungera ihop med Googles röstassistent Google Assistant.

- Stora, diversifierade teknikföretag försöker dra fördel av expansionen av röststyrning för att driva konsumenterna mot sina webbtjänster, som sök och e-handel. Hittills har de skapat diskreta enheter som inte är optimerade för ljud i hela hemmet, och ofta begränsar konsumenterna till ett visst partnerekosystem, skriver Sonos i sin ansökan om börsnotering.

Under det nuvarande räkenskapsårets första sex månader omsatte Sonos e-handel knappt 79 miljoner dollar, vilket motsvarar 12 procent av den totala omsättningen. För närvarande säljs Sonos produkter i över 10 000 butiker världen över, men företaget uppges vänta sig att det antalet kommer att sjunka.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!