Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Med bara en dryg vecka kvar till julafton är det fullt upp i Smartphotos tomteverkstad. Företaget rapporterar en stark julhandel och ska bland annat ha ökat sin försäljning med 20 procent under första veckan i december.

- Försäljningen är redan nu i mitten av december åtta procent högre än den totala försäljningen under hela 2017 för Norden och UK, säger Maria Sillén-Sittner, marknadsansvarig för Smartphoto i Norden och UK i en kommentar till Ehandel.se.

Annons

Peaken inföll 7-9 december

Även om en hel del order kom in i samband med Black Friday så ska shoppingdagen ha trumfats av första veckan i december för Smartphotos del. Hittills under årets julhandel har Smartphotos sajter i Norden och Storbritannien haft 1,5 miljoner besök.

Smartphotos kunder är bland annat ute efter egendesignade julkort

Den största peaken ska ha inträffat under månadens andra helg, det vill säga den 7 till 9 december. Då lades fler än 6 200 beställningar bara på Smartphotos svenska sajt.

- Tittar vi på Smartphoto Nordic & UK hamnar siffra på samma helg på över 12000 beställningar!

Kunds bilder ska tilltala föräldrar

I år har Smartphoto för första gången valt att använda sig av en kunds bilder i sin julkampanj. Företaget har inlett ett samarbete med en kund vid namn Susanne Svensson.

Tanken med det nya kampanjupplägget är att på ett bättre sätt kunna nå ut till sin primära målgrupp, som beskrivs som "föräldrar som vill göra mer av sina bilder", snarare än proffsfotografer.

- Det speciella med Susanne är att hon inte arbetar som fotograf utan att hon är en av våra trogna kunder. Efter att ha fått kontakt med henne via sociala medier bestämde vi oss för att skicka en förfrågan om samarbete, vilket hon ställde sig väldigt positiv till, säger Sofie Cismas, PR-chef på Smartphoto i Norden och UK, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons