Social e-handelsplattform plockar in 12 miljoner kronor

Nu siktar Apprl, som kopplar samman bloggare och influencers med e-handlare, på en expansion utanför Norden.

Den social shoppingplattform Apprl, som gör det möjligt för bloggare, onlinemedia och e-handlare att koppla ihop redaktionellt innehåll med köpbara produkter, har lockat till sig riskkapital vid ett flertal tillfällen.

I slutet av 2014 trillade det in drygt 2 miljoner kronor från ett antal affärsänglar och i fjol tog Apprl in 1 miljon kronor från bland andra affärsängeln Jonas Dromberg. Nu är det dags igen och den här gången är summan betydligt större.

Annons
Annons

Tillväxttakt på 25 procent 

Totalt uppgår nyemissionen till 12 miljoner kronor och tanken är att pengarna ska användas till en rad rekryteringar, samt expansion utanför Norden. Bland investerarna syns riskkapitalbolaget Spintop, Adlibris VD Johan Kleberg, Klarnas tidigare marknadschef Patric Blixt, Fredrik Tilander och Google-veteranen Magnus Sandberg.

I fjol omsatte Apprl drygt 600 000 kronor. En summa bolaget idag överstiger på månadsbasis med en tillväxttakten på 25 procent per månad.

– Vi har lyckats ta positionen som Nordens premiumnätverk, med partners som ELLE, Metro Mode, Sofi Fahrman, Carolines Mode, Isabella Löwengrip, Net-a-Porter, Filippa K, Royal Design and Gina Tricot, och kommer nu att fokusera på att möta den internationella efterfrågan på vår produkt, säger Gustav Gisseldahl, medgrundare och head of business development på Apprl.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!