Sportamores comeback: Slog 200 miljoner under Q1

Ökade intäkterna med 21 procent.

När den omfattande lagerflytten till Eskilstuna hade klarats av, och Sportamore till slut hade sin automatiserade robotlösning på plats, stod det i slutet av förra året klart att företagets tillväxt hade saktat in under året som gått.

LÄS ÄVEN: Sportamore nära 760 miljoner men tillväxten saktar in

Annons
Annons

"Ett nytt kapitel från Sportamore"

Men nu gör Sportamore comeback med en stark inledning på det nya året. Företaget har ökat sina intäkter till knappt 210 miljoner kronor under årets första kvartal, vilket kan jämföras med de 173,5 miljoner kronor som uppnåddes under samma period förra året.

Det innebär att e-handlaren har ökat sin försäljning med nära 21 procent från det första kvartalet 2017 till samma månader 2018.

- Första kvartalet 2018 utgör starten på ett nytt kapitel för Sportamore. Med 2017 års infrastruktursatsningar i ryggen börjar nu arbetet med att växla ut våra nya möjligheter på allvar. Vår nya logistikfunktion fortsätter att leverera och utvecklas som planererat till ett allt viktigare vapen i arbetet med att erbjuda marknadens bästa service till våra kunder, säger Johan Ryding, vd för Sportamore, i ett pressmeddelande.

För årets första kvartal visar Sportamore också upp ett justerat resultat (EBITDA) på 3,3 miljoner kronor, vilket är något lägre än de 3,4 miljoner som uppnåddes under perioden januari-mars förra året.

Bredmediaköp påverkade resultatet

Samtidigt står det klart att verksamheten i Sverige inte direkt bidrog till företagets resultat. I "segmentet Sverige", som Sportamore kallar det, har nämligen det justerade EBITDA-resultatet sjunkit från 2,9 miljoner till minus 600 000 kronor.

- Vi fortsätter att balansera lönsamhetsutveckling mot långsiktigt värdeskapande marknadsföringsinsatser och under perioden har vi gradvis intensifierat våra breddmediaköp jämfört med samma period föregående år. Vår erfarenhet är att sådana satsningar ger effekt på längre sikt medan de tenderar att belasta resultatet i det korta perspektivet.

Johan Ryding lyfter fram Sportamores utökade skara kunder - företaget ska nu ha 835 000 aktiva kunder - som en positiv del av kvartalet som nu har lagts till handlingarna. Han är också nöjd med att Sportamore har utökat sin satsning på hemleveranser.

- Detta är bara starten på vår offensiv för att höja ribban ytterligare för vilket utbud, service och upplevelse man som kund ska kunna förvänta sig när man köper sportartiklar på nätet, säger Johan Ryding.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!