Sportamores omsättning fortsätter att öka

Det nyligen börsnoterade e-handelsföretaget Sportamore fortsätter att öka sin försäljning. Under perioden juli till september ökade omsättningen med 110 procent jämfört med samma period förra året. Det går dock inte lika bra för aktien.

Sportamore redovisade i dag årets tredje kvartalsrapport. Under perioden juli till september ökar företagets försäljning till 35,8 miljoner kronor, jämfört med förra årets 17,1 miljoner. En försäljningstillväxt på 110 procent.

Även intäkterna från januari till september har ökat till 98,1 miljoner kronor under 2012 jämfört med 41,9 miljoner i fjol. Bolaget gör dock fortfarande en förlust på 11,6 miljoner kronor under perioden.

Annons
Annons

– Den positiva trenden i besökstal har fortsatt och Sportamore har nu mer än en miljon besök per månad. Vi fortsätter investera marknadsföringsresurser i att skapa en ännu större konsumentbas och intensifierar samtidigt arbetet med att ta hand om befintliga kunder på bästa sätt, säger Sportamores vd Johan Ryding.

Skakig första tid på börsen

Den 25 oktober listades Sportamore på Nasdaq OMX First North, och man har haft en skakig första tid på börsen. Redan från start fick man se nästan en tredjedel av aktiens värde gå upp i rök när kursen sjönk från 34 kronor per aktie till 23 kronor när börsen stängde efter första dagens handel.

Anledningen till att Sportamore tog vägen in på börsen är att bolaget är på jakt efter kapital för att kunna växa ytterligare. Under första halvåret 2013 planerar Sportamore att expandera till Norge, Danmark och Finland. För att finansiera satsningen genomfördes i samband med listningen en framgångsrik nyemission som tillförde bolaget ytterligare 64,5 Miljoner konor.

– Perioden har präglats av förändringar och aktiviteter ämnade att rusta bolaget för framtida tillväxt. Sportamore har flyttat hela sin lager- och logistikfunktion till nya lokaler och står nu redo för att möta de kommande årens utmaningar och möjligheter, säger Johan Ryding.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!