Startup hanterar 1 miljon kinesiska e-handelsreturer

Returspecialisten Freshingstock gnuggar händerna i takt med att allt fler kinesiska e-handlare säljer på amerikanska marknadsplatser.

Antalet kinesiska säljare som säljer på amerikanska sajter har ökat markant de senaste åren, särskilt på marknadsplatser som Amazon och Ebay. Och som vi vet sedan tidigare, där det finns e-handel, finns det returer.

Är man en kinesisk e-handlare utan lager i USA kan det lätt bli en smärtsam upplevelse men det här är ett problem som Freshingstock lyckats slå mynt av. Företaget, som specialiserat sig på returer, säger att man i år kommer att hantera drygt 1 miljon returer. Nio gånger fler än i fjol, skriver Internet Retailer.

Annons
Annons

Hanterar och reparerar returer

Freshingstock sysselsätter omkring 20 medarbetare och driver ett 10 000 kvadratmeter stort lager utanför Pittsburgh där företaget hanterar alla returer. Efter att de returnerade varorna kontrollerats, och vid behov reparerats, hjälper Freshingstock handlarna att lista produkterna på Amazon igen.

Vid de fall då varorna inte längre går att sälja till fullpris använder man sig av andra tillgängliga kanaler där de kan säljas till ett rabatterat pris.

– De flesta av våra kunder är små och mellanstora handlare som inte har en anläggning i USA men vi har även större kunder eftersom vi kan ta hand om returerna på ett mer effektivt sätt, säger Forrest Guo, grundare och VD för Freshingstock.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!