Storbritanniens E-handel når nya rekordnivåer

Den brittiska e-handeln har tre starka månader bakom sig när julen nu närmar sig. I november ökade handeln på nätet med 12 procent jämfört med förra året, och den passade även på att nå nya rekordnivåer. Aldrig tidigare har e-handeln haft en så stor andel av den totala detaljhandeln i landet.

Nätet stod för 21 procent av den totala detaljhandeln, exkluderat matvaror, i Storbritannien under november månad, det enligt nya mätningar gjorda av British Retail Consortium, BRC. Det är den högsta andelen någonsin.

– Den här månaden kommer med fantastiska nyheter för återförsäljare som har arbetat hårt med sin online-närvaro, då försäljningen av varor, exkluderat mat, nått en ny rekordnivå, säger Helen Dickinson, director general på BRC.

Annons
Annons

Tillväxten stannade av

Samtidigt kan man konstatera att näthandeln såg en tillväxt på 12 procent under november jämfört med samma månad 2013. Slår man ut de senaste tre månaderna hamnar snittet på 11,6 procent. Siffrorna visar också att tillväxten närmast stannade av veckan före Black Friday då nätkunderna verkar ha laddat upp för att göra några riktigt bra klipp.

– Black Friday var månadens stora händelse då återförsäljare på nätet och i butik erbjöd stora rabatter. Det stora antalet kunder som letade sig ut på nätet gjorde samtidigt att en hel del köpte varor som inte var på rea. Totalt sett var det en bra tillväxt online under månaden men Black Friday kan ha snedvridit siffrorna då konsumenter valde att skjuta upp inköpen till slutet av månaden i hopp om att göra några fynd, säger Helen Dickinson.

 

Källa: Internet Retailing
Foto: Diliff, CC BY-SA 3.0

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!