Storlekstjänsten Fitle tar sikte på Tyskland

Fitle, det virtuella provrummet som vill förenkla klädhandeln på nätet med sin app, expanderar till Tyskland med start i höst.

Den franska storlekstjänsten Fitle lanserades under 2014 och får ses som ännu en av många konkurrenter till svenska Virtusize. Fitle kräver precis som Virtusize, samt flera andra liknande tjänster, data om de plagg som säljs men man skiljer sig på vissa punkter.

Bland annat använder man sig av en tredimensionell modell, eller 3D-avatar, som man skapar genom att fota sig själv i ett antal olika vinklar med sin mobiltelefon och en app som finns tillgänglig både för iOS och Android. En avatar som sedan används för att virtuellt testa nya kläder.

Annons

Skulle lanserats i januari

Fitle har sedan i höstas fortsatt att utveckla sin tjänst och samarbetar idag bland annat med franska Groupe Carrefour. Rankat som världens näst största detaljhandelsföretag efter amerikanska Walmart.

Man har även expanderat till Schweiz i samarbete med Swiss Post och i januari var tanken att man skulle lansera även i Tyskland. Så har det inte blivit men i september ska appen vara tillgänglig på den tyska marknaden enligt tyska Location Insider.

– Vi letar just nu bara efter rätt affärspartners, säger Charles Nouboué, VD och grundare av Fitle.

Annons