Strömmande media nästa steg i Rakutens E-handel

Japanska Rakuten fortsätter att investera för att ge Amazon en kamp om e-handelstronen. Senast i raden är den globala videosajten Viki. Och med tanke på tidigare uppköp kan det vara ett smart sätt att använda digitalt innehåll för att locka kunder till sin e-handelssajt.

Den japanska e-handelsjätten Rakuten har köpt upp den globala videosajten Viki för 200 miljoner dollar. Den Singapore-baserade streamingtjänsten ska fungera på ungefär samma sätt som Hulu.com och erbjuder både TV-serier och filmer.

Viki skiljer sig dock från andra on-demand-tjänster då man låter sina användare över hela världen översätta och texta filmerna, något som gör att innehåll på sajten snabbt kan få spridning även utanför sitt eget lands gränser. Och enligt experter planerar Rakuten nu att använda sajten i sin e-handelssatsning.

Annons
Annons

Rakuten investerade 2012 även i Pinterest och Rakutens grundare och vd, Hiroshi Mikitani, har sagt att han tror att sociala nätverk kommer att spela en viktig roll i framtidens e-handel. Något som han även verkar tro att strömmande media kommer att göra.

– Vi ser detta som en hybrid av ett socialt nätverk och ett distributionsnät för digitalt innehåll som är unikt och skiljer sig från andra. En videotjänst som kan erbjuda innehåll på en mängd olika språk är ett av smartaste sätten för oss att expandera, säger Hiroshi Mikitani.

Satsat friskt under 2013

Rakuten har under de senaste åren satsat aggressivt på att expandera utanför Japan och öppet sagt att man vill ge Amazon en match. Under 2010 köpte man upp Buy.com för 250 miljoner dollar, och tidigare i år började man arbetet med att ”rebranda” sajten under Rakuten-flagg inför lanseringen i USA.

Tidigare i somras började man även rulla ut vod-tjänsten Wuaki.tv i Europa. Rakuten lanserade även en ny social e-handelsplattform, O’Share, där användare kan ladda upp bilder på kläder och få tips på liknande produkter.

Och kombinationen av Viki och O’Share som använder sig av en bildigenkänningsteknik kan vara nästa steg i Rakutens e-handelssatsning. Tekniken ska även fungera på video, något som gör det möjligt att integrera den även i Viki, så att användarna snabbt kan hitta kläder som filmstjärnorna har på sig.

Källor: AllThingsD, Tech in Asia

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!