Strumpkungen går över till 3PL – flyttar från Stockholm

"Passar oss som benet i strumpan".

Efter 15 år med lagret i egen regi har strumpentreprenören Mats Ingelborn beslutat sig för att lägga ut sina nätbutikers lager på en tredjepartsleverantör.

"Klickade direkt"

Valet av TPL-aktör föll på Play, som på sin sajt beskriver sig som en av Sveriges största grossister inom hemunderhållning, även om företaget också sysslar med logistik under namnet Play Solutions. Bland företagets kunder finns företag som CDON, NetOnNet och Elgiganten.

Annons
Annons

- Under D-Congress i våras träffade jag för första gången Play och jag kan nog erkänna att vi klickade direkt. De sa det vi behövde höra och det känns som att Play är den 3PL-partner som kommer att passa oss som handen i handsken (eller benet i strumpan?), skriver Mats Ingelborn i ett blogginlägg

LÄS ÄVEN: Mats Ingelborn blåser nytt liv i gammal e-handel

Skiftet till extern logistik innebär att hela lagret flyttar från Stockholm till Borås, något Mats Ingelborn upplever som att företagets konfektionsprodukter - som alltså hamnar i Sveriges textilcentrum - "hittar hem". Flytten beräknas äga rum under de kommande veckorna.

Mer mogen marknad?

På senare tid har vi berättat om flera e-handlare som valt att lägga ut lagret på en extern aktör, och enligt Mats Ingelborn blir det både mer kvalitativt och billigare för att inte driva lagret själv. Annat var det dock för 15 år sedan, när företaget tog sina första e-handelssteg.

- När jag tittade på 3PL första gången var varken marknaden eller vi mogna. Vi (jag?) kände att vi behövde ha kontroll över hela flödet och de potentiella partners som vi pratade med för nästan tio år sedan hade väldigt krångliga prismodeller och stelbenta processer, minns han.

LÄS ÄVEN: Jätten CoolStuff outsourcar hela sitt e-handelslager

"Många har komplexa prislistor"

Men även om det i dag är lättare att ingå logistiksamarbeten, så hade det hela enligt Mats Ingelborn fortfarande kunnat gå smidigare till.

- Många 3PL-leverantörer har fortfarande komplexa prislistor som i princip gör det omöjligt att räkna på vilken faktisk kostnad vi skulle få. Men de flesta kan idag plocka och leverera med den flexibilitet som vi eftersträvar för att skapa ett bra kundvärde.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!