Succé för Nellys dramaserie – 700 000 tittare på 2 månader

Företaget tipsar om köpbara kläder i varje avsnitt.

I våras kom nyheten att e-handelsföretaget Nelly.com skulle ta till ett helt nytt grepp får att nå ut ännu bredare till sin målgrupp. Att företaget är duktiga på att trigga unga tjejer till köp, vet vi redan, men nu ville Nelly göra något nytt.

Över 400 sökande

Efter de senaste årens hysteri kring den norska TV-serien SKAM, som även gav avtryck inom e-handeln, var det kanske inte så konstigt att den nya formen som Nelly valde för sin fortsatta marknadsföring blev att producera just en egen dramaserie.

Annons

Många ville vara med och snart kunde vi konstatera att över 400 personer sökt sig till provfilmningarna i Stockholm.

Över 700 000 visningar

Serien fick sedermera namnet Filter och e-handelsföretaget kan nu konstatera att den första säsongen blev den succé de hoppats på. På bara 2 månader ska avsnitten ha visats över 700 000 gånger.

- Vi är glada och stolta över första säsongen av Filter och det genomslag som serien har fått. Idéen med serien har hela tiden varit att inte bara inspirera vår målgrupp med styling, som kanske är det självklara för oss som klädaktör, utan att inspirera i stort, med ämnen som de är intresserade av. Vi har genom formatet Filter och den breda kanalmixen lyckats skapa engagemang hos vår målgrupp, vilket känns fantastiskt, säger Jan Wallsin, som basar över Nelly.com, i ett pressmeddelande.

I och med serien har Nelly kunnat utnyttja modern teknik och flera gånger per avsnitt syns små klickbara länkar på skärmen, exempelvis med texten “Köp Dianas blus här” eller “köp kläderna i serien här”.

“Många unga kan känna igen sig”

Nu pågår den andra säsongen för fullt och intresset har inte minskat.

- Jag tror att framgången främst beror på att många unga kan känna igen sig och inspireras av karaktärerna. Vi är stolta och glada över att vi tillsammans med Nelly.com återigen ligger i framkant av att ta fram nya format. Nu ser vi även att andra aktörer väljer att haka på, säger Hannah Widell, koncernchef på Perfect Day Media, som producerat serien för Nellys räkning.

Efter framgångarna med Filter har NLY MAN även låtit börja skapa en liknande serie som vänder sig till män.

Annons
Annons