Supermånad för Clas Ohlsons nätbutik – ökade 119 procent

Sajtkrasch stoppade inte e-handeln.

Under förra månaden stod inget stilla för butikskedjan, och numera omnikanalhandlaren, Clas Ohlson. Det började lite lätt med en ny butik i Ljungby av slaget “Compact Store”, som backas upp av företagets e-handel.

Den stora nyheten kom dock senare i juni då butikskedjan slog upp en helt ny typ av butik i Oslo, som var fylld med e-handelssamarbeten.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Clas Ohlson öppnar en helt ny typ av butik

I slutet av månaden firade företaget, som grundades 1918 som en postorderfirma, hundra år. Detta skedde med en stor omnikanals-kampanj som resulterade i att hela sajten kraschade. Det ledde dock också till ett nytt försäljningsrekord.

LÄS ÄVEN: Clas Ohlson firade 100 med krossat rekord och sajtkrasch

Omsättningen steg med 100 miljoner

Nu rapporterar företaget i siffror hur det gick under juni månad. Omsättningen ska ha ökat med nära 100 miljoner, jämfört med samma period i fjol, och totalt sålde företaget för 697 miljoner kronor.

E-handeln, som fått allt mer av företagets fokus, växte samtidigt med massiva 119 procent och nådde 45 miljoner kronor i omsättning, vilket kan jämföras med 21 miljoner under juni förra året.

- Försäljningen har gynnats av omfattande kommersiella aktiviteter i samband med Clas Ohlsons 100-årsjubileum den 28 juni. Försäljningen i juni påverkas positivt också av en kalendereffekt om cirka 2 procentenheter med anledning av fler handelsdagar än motsvarande period föregående år, skriver Clas Ohlson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!