Surfplattan är årets hårda julklapp ännu en gång

Surfplattan är årets julklapp, alla fall om Elektronikbranschen får bestämma. När elektronikhandlarnas butikschefer fick säga sitt hamnade surfplattan i topp för andra gången sedan 2011. Och suget efter plattorna ser inte ut att avta den närmaste tiden.

Är du inte så sugen på att få eller ge bort en råsaftscentrifug, årets julklapp enligt Handelns Utredningsinstitut, så kanske en surfplatta lockar mer. Det är nämligen årets julklapp om Elektronikbranschen får bestämma.

– Trender i samtiden kan givetvis säga en hel del och inspirerar ofta när årets julklapp utses. Men om vi utgår från den faktiska försäljningen är det föga överraskande surfplattan som dominerar. När dagens försäljning vägs samman med konsumenternas syn blir surfplattan därför den solklart mest populära hårda julklappen i år, säger ElektronikBranschens vd, Klas Elm.

Annons
Annons

Det här är inte första gången surfplattan blir årets julklapp enligt Elektronikbranschen. Redan 2011 toppade surfplattan listan, och populariteten ser ut att hålla i sig för de "nya" enheterna som även tagit e-handeln med storm på senare tid.

Surfplattan står för tillväxten

Enligt en ny prognos från undersökningsföretaget Canalys väntas surfplattor, eller datorplattor som de kallar det för, stå för halva persondatormarknaden nästa år.

Totalt växte marknaden som består av stationära datorer, bärbara och surfplattor med 18 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period ifjol. Och det var surfplattorna som stod för tillväxten medan försäljningen av stationära och bärbara datorer minskade.

Dess popularitet förväntas öka ytterligare och under 2014 räknar Canalys med att det säljs 285 miljoner surfplattor globalt. En siffra som väntas stiga till 396 miljoner år 2017.

Samsung och Apple som har den största delen av marknaden kommer att behålla sitt försprång under den närmaste tiden, men konkurrensen hårdnar i takt med att en rad andra företag satsar på surfplattorna.

Källa: Elektronikbranschen (1, 2)

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!