Svagt år för Glossybox i Sverige: ”Kapitalet är förbrukat”

VD:arna lämnade och bolaget köptes upp.

2017 blev ett händelserikt år för prenumerationstjänsten Glossybox, som i slutet av året sade sig ha 55 000 prenumeranter i Sverige. Företagets ena vd, Henric Persson, lämnade sitt uppdrag i början av året, vilket följdes av att företaget senare under året köptes upp av den internationella skönhetsgiganten The Hut Group.

I slutet av året kom dessutom beskedet att Glossybox andra vd i Sverige, Victoria Senkpiel, som vid det laget var ensam vd, hade valt att gå vidare till nya uppdrag.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Efter uppköpet - Glossybox vd lämnar sitt uppdrag

Nu står det klart att 2017 inte heller blev någon succé för Glossybox i Sverige. Företaget, som hade ökat sin omsättning med omkring tio miljoner kronor om året flera år i rad, fick under 2017 nöja sig med en omsättningsökning på cirka en miljon till drygt 80 miljoner kronor.

Samtidigt försämrades företagets resultat markant från minus 1,06 miljoner kronor till minus 8,4 miljoner kronor.

- Bolaget har under året haft en omsättning i paritet med föregående år. Dock har kostnadsmassan ökat och verksamheten visar en förlust under 2017.

Glossybox Sweden AB, som företagets svenska verksamhet heter, har dock finansierat sitt underskott via lån av det egna koncernbolaget. Några neddragningar i verksamheten ska inte vara aktuella.

- Årets underskott innebär att bolagets kapital är förbrukat. Bolagets långivare inom koncernen har dock efterställt sina fordringar på bolaget intill dess att det egna kapitalet är återställt.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!