Svenska Tesla-konkurrentens bil köps i mobiltelefonen

Ny elbil går bara att e-handla.

Polestar är ett nytt elbilsvarumärke inom Volvo Car Group och de lanserar sin andra bil idag, vid namn Polestar 2. Bilen ska konkurrera med den populära Tesla-bilen Model 3, som riktar sig till en bredare målgrupp än de tidigare.

Polestar 2 ska alltså vara helt eldriven och med en räckvidd och ett pris som ska konkurrera med Tesla. Det intressanta är att Polestar ska storsatsa på e-handelsförsäljning. Företaget ska även erbjuda bilen i en prenumerationsmodell.

Annons
Annons

- Vi har ett nytt tänk för hur man skall upptäcka, bygga, köpa, äga och använda sin bil – allt genom sin mobil. Vi kommer även erbjuda våra bilar som prenumeration, med ett fast månadsbelopp där allt utom kostnad för laddning ingår, skriver Nils Rylén, marknadschef på Polestar Sverige, till redaktionen.

100% el och 100% mobil

Fokuset på mobilen slutar dock inte där. Mobilen ska även vara den centrala enheten för att styra bilen, efter att man köpt den. Vilket dock andra bilföretag också jobbar med.

- Mobilen kommer även att vara din nyckel till bilen och appen inkluderar relevant information såsom laddningsnivå med mera. Via mobilen kommer du även att kunna boka tjänster som underlättar din vardag, såsom service av din bil, samt leveranstjänster, säger Nils Rylén.

"Går endast att beställa online"

Själva beställningen av bilen kommer bara att ske online, om det så är på sajten eller i mobilen. Kunden behöver inte heller besöka något av Polestars showrooms, vilka de har ett par stycken av, utan leveransen av bilen ska kunna ske till en angiven plats.

- I likhet med övriga bilar från Polestar kommer Polestar 2 endast att kunna beställas online. Riktpriset för lanseringsversionen av Polestar 2 är 59 900 euro. Priset för att prenumerera på bilen kommer att offentliggöras vid ett senare tillfälle, skriver företaget.

Förbeställningar kan göras redan nu på Polestar.com och priset för den nya bilen uppges kunna sjunka så lågt som 39 900 euro.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!