Svenska Textual får konkurrens av kinesisk e-handelsjätte

AI-skribenter är hett.

I mars i år fick vi bekanta oss med det svenska startup-företaget Textual, som med hjälp av artificiell intelligens ska översätta e-handlarnas sajter och automatiskt skapa produkttexter. En tjänst som Svensk Digital Handels tidigare VD, Jonas Ogvall, visade sig vara involverad i.

LÄS ÄVEN: Jonas Ogvall gör comeback med AI-tjänst för e-handeln

Annons
Annons

Att ta hjälp av AI-teknik för att skriva produkttexter verkar inte vara en dum idé. Nu visar det sig nämligen att den kinesiska e-handelsjätten Alibaba också jobbar med AI för att skapa e-handelstexter.

Alibabas marknadsföringsbolag, Alimama, ska nyligen ha visat upp ett AI-verktyg för att generera produkttexter. Och det sägs vara mycket effektivt.

- Tekniken har för närvarande klarat Turingtestet och kan producera 20 000 rader copy på en sekund, ska Alimama ha sagt i ett uttalande.

Utöver att kunna skapa användbara produkttexter så ska de som använder verktyget även kunna ställa in vilken ton texten ska ha. Enligt Alimama kan texten exempelvis utformas med en säljande, funktionell, rolig, poetisk eller känslomässig ton.

Används redan i e-handeln

Verktyget sägs redan idag användas av flera aktörer och texterna ska finnas upplagda på Alibabas olika marknadsplatser. Enligt Alimama så ska AI-verktyget ha lärts upp på en stor mängd högkvalitativa texter skrivna av "kreativa människor". Och kreativiteten är tydligen inte något maskinen kan skapa själv. Den verkar alltså behöva lite material att jobba med, innan den kan spotta ut nya texter.

- Mänsklig kreativitet är hörnstenen för maskinen, som inte kan ersätta kreativiteten hos människor, säger Christina Lu, vd på Alimama.

Det nya verktyget ska speciellt kunna hjälpa till då man behöver många olika versioner av en text, för exempelvis annonser, posters, banners och produktsidor. Något som AI-skribenten då automatiskt kan generera och så kan användaren sedan välja ut de bästa versionerna.

Ett av företagen som använder verktyget ska vara modebutiken Esprit.

Annons
Annons

- AI Copywriter är verkligen ett fantastiskt verktyg. Baserat på en omfattande databas med befintliga texter och avancerad AI-teknik kan verktyget minska de repetitiva och tråkiga copywriting-arbetena för våra team, säger Shaozhang Ding, e-handelschef i Asien för Esprit.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!