Svenskt Kosttillskott sålde för mer än 170 miljoner

"Har större planer än så".

Morgan Norrestam började planera sin e-handelssatsning 2003. 2005 tog han steget och satsade allt på sin idé. Han sålde sin lägenhet och investerade i e-handelsföretaget Svenskt Kosttillskott som sedan växte i en lada på 40 kvadratmeter, på hans föräldrars tomt.

Entreprenören drev Svenskhalsokost.se vid sidan av sitt jobb på en bensinstation och som gymnastiktränare. 2010 startade han dotterbolaget Svensk Hälsokost. Fyra år senare köpte Svenskt Kosttillskott upp branschkollegan Vitapost.

Annons
Annons

I slutet av 2015 flyttade företaget ut från ladan till nya lokaler på 3 300 kvadratmeter i Brunna Logistikpark, där bolaget håller hus än idag. 

– När vi flyttade till nya lokaler var den stora utamningen att bära upp alla nya kostnader, så då fick vi "skala om" verksamheten och växa in i de nya lokalerna, berättar Morgan Norrestam för Ehandel.se.

Under 2016 bakades Vitapost in i Svenskhalsokost.se, och samma år nominerades även Morgan till årets entreprenör. En titel som bland andra Oatlys och NetonNets grundare tidigare belönats med.

LÄS ÄVEN: En lång resa kan krönas med titeln årets entreprenör

Sedan dess har Svenskt Kosttillskott vuxit stadigt på den svenska marknaden. Enligt en ny årsrapport omsatte bolaget 174 miljoner kronor under 2018, jämfört med cirka 158 miljoner året innan. Resultatet har också vuxit från 7,7 miljoner kronor under 2017, till drygt 9,3 miljoner i fjol. 

– Svenskt Kosttillskott och Svensk Hälsokost omsatte tillsammans drygt 190 miljoner kronor under förra året, säger Morgan och fortsätter: 

– Förra året har vi satsat ordentligt på vårt sortiment. Dels har vi flera egna varumärken, och dels har vi fått in ett helt nytt tänkt i inköpsarbetet. Nu fokuserar vi på att ha "rätt bredd" av produkter, och jobbar mer aktivt med sortimentet. Sedan har vi också fler nya online-strategier, annonseringsmässigt. Vi har också gjort många tekniska förbättringar i våra webbutiker, bland annat har vi en riktigt bra sökmotor nu. 

Företagen, Svenskt Kosttillskott och Svensk Hälsokost, fortsätter att jobba med kundupplevelsen i nätbutikerna den kommande tiden. Morgan berättar att målet är att det hela tiden ska bli enklare att genomföra ett köp. 

Annons
Annons

– Vi jobbar precis på samma sätt i båda bolagen. Skillnaden är att Svenskt Kosttillskott är inriktat på träning, och Svensk Hälsokost på hälsa och skönhet, säger Morgan.

Vad gör er unika inom ert segment? 

– Många andra, som vi kan jämföra oss med sortimentmässigt, är apotekshandlare. De säljer ju snarlika produkter, men skillanden är att vi säljer en livsstil. Till dem går man när man är sjuk, till oss kommer man när man mår bra, säger Morgan.

Men som alla bolag har även detta sina utmaningar, och i dagläget handlar det främst om plats. 

– Vår utmaning just nu är faktiskt att få plats i vårt lager i Brunna. Så framöver måste vi jobba med att anpassa vårt lager så att vi kan få plats där ett antal år till, det är vår ambition, säger Morgan och tillägger:

– Vi försöker att hålla så låga fasta kostander som möjligt, och helt enkelt jobba väldigt effektivt och slimmat. Det tror jag är A och O för att överleva som e-handlare i framtiden, framför allt med all internationell konkurrens som kommer. 

Idag finns bolagen i Sverige och Danmark, men en bredare nordisk expansion är inte det som står näst på tur. 

– Vi har större planer än så. Jag kan inte gå in på det exakt nu, men bland annat en europeisk lansering är planerad inom kort, avslöjar Morgan. 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!