Sverige i toppen av den mobila handelns framfart

Mobil e-handel växer nästan tre gånger snabbare än den totala globala e-handeln. Mellan 2013 och 2016 bedöms den årliga tillväxttakten för mobil e-handel vara 42 procent, att jämföra med 13 procent för den totala e-handeln. Det enligt en ny undersökning som visar att Sverige har stor potential när det kommer till mobil shopping.

Rapporterna om den mobila utvecklingen duggar tätt och nyligen kunde betalleverantören Adyen konstatera att den globala m-handeln står för 26 procent av alla nättransaktioner. Men det är inte bara så att kunderna väljer sina mobila enheter istället för datorn, mobilt ska samtidigt vara en stark drivkraft för den växande e-handeln.

Det enligt en ny undersökning från PayPal och Ipsos som visar att mobil e-handel växer nästan tre gånger snabbare än den totala globala e-handeln. Mellan 2013 och 2016 bedöms den årliga tillväxttakten för mobil e-handel vara 42 procent, att jämföra med 13 procent för den totala e-handeln.

Annons
Annons

– Att större skärmar blir alltmer populärt och att säkerheten förbättras i mobila enheter kommer att hjälpa till att minska några av hindren för mobil e-handel. Sådana förbättringar, kombinerat med mer strömlinjeformade digitala betalningslösningar kommer göra det enklare, mer säkert och mer intuitivt för konsumenter att betala med mobilen, säger Mårten Barkman, vd för PayPal i Skandinavien.

Sverige global fyra

Undersökningen, som tittat på de mobila shoppingvanorna hos mer än 17 500 konsumenter i 22 länder, visar att den nordiska mobila e-handeln står sig bra. Danmark har den högsta årliga tillväxttakten och förväntas växa 55 procent per år, följt av Norge och Sverige med 54 respektive 52 procent.

Förutom en tredje plats i Skandinavien delar Sverige den globala fjärdeplatsen med Kina i förväntad mobil tillväxt. När man jämför Sveriges bedömda globala tillväxt med den övergripande förväntningen på e-handelstillväxt visar Sverige upp en fyra gånger högre mobil tillväxtpotential jämfört med den totala tillväxten för e-handeln.

– Det är tydligt att Sverige har stor potential när det kommer till mobil shopping, och tittar man på undersökningen ser man att mobila e-handelslösningar kommer vara allt viktigare för svenska e-handelsföretag. På PayPal har vi sett hur vår mobila tillväxt gått från mindre än en procent av vår globala betalningsvolym år 2010 till mer än 20 procent år 2014. Detta speglar ett ökande intresse från e-handelsföretag och deras kunder, säger Mårten Barkman.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!