Sveriges Annonsörers vd lämnar – jakten på ersättaren inledd

"Hög tid att lämna över stafettpinnen".

Vi på Ehandel.se berättar då och då om e-handlare som har anmälts till Reklamombudsmannen. Ibland har de fällts och ibland har de friats, och så sent som i dag kunde vi rapportera att Lyko hade klarat sig undan.

LÄS ÄVEN: "Ondskefullt" sminkad kvinna inte diskriminerande - Lyko frias

Annons

"Många viktiga insatser"

Och just inrättandet av branschens självreglering, stiftelsen Reklamombudsmannen, är det som Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson beskriver som "den viktigaste milstolpen" från sin tid i organisationen. I dag meddelar han att han har valt att lämna posten efter nästan två decennier.

- Nitton år är en lång tid och jag känner att det är hög tid att lämna över stafettpinnen till någon annan, inte minst nu när organisationen ska ta sig an ett viktigt strategiarbete. Jag ser tillbaka på dessa år med stolthet. Vi har genomfört många viktiga insatser som har gjort spelplanen bättre för våra medlemmar. Både organisationen och branschen har vuxit sig större och det har varit fantastiska år, men nu är tiden mogen för mig att gå vidare till nya utmaningar, säger Anders Ericson i ett pressmeddelande.

Ska hjälpa start-up

Vad han väljer att gå vidare till är än så länge hemligt, men enligt Sveriges Annonsörers pressmeddelande kommer han "initialt att hjälpa ett start-up-bolag".

Jakten på en ny vd har påbörjats, och till dess att efterträdaren är på plats, kommer Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell att vara tillförordnad vd.

- Vi i styrelsen är mycket tacksamma för det jobb som Anders Ericson åstadkommit för vår organisation och bransch. Allt från att lyfta debatten om reklamens roll, till att kämpa för ett transparent mediesverige. Varumärket Sveriges Annonsörer har vuxit sig allt starkare genom åren och som intresseorganisation har vi blivit den största i världen inom vårt område, säger Sveriges Annonsörers styrelseordförande Leif Börjesson i en kommentar.

Annons