Swims intar Sverige – rekryterar landschef från Eton Shirts

Räknar med att omsätta minst 60 miljoner i Sverige.

Det norska varumärket Swims har på sin hemmamarknad lyckats nå en omsättning på 60 miljoner kronor genom att sälja praktiska produkter inom mode och accessoarer. Nu har företaget bestämt sig för att via sin e-handel öka försäljningen i Sverige.

- Swims har definierat Sverige som en nyckelmarknad då det finns många likheter med Norge gällande klimat, livsstil och modebild som gör att Sverige blir ett naturligt land att lägga fokus på. I Norge omsätter Swims i dagsläget cirka 60 miljoner och vi anser att Sverige på några års sikt kan bli en minst lika stor marknad, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

Lämnar jobb som global produktchef

Och till att leda den svenska satsningen har Swims lagt sig till med en nyrekrytering som troligtvis är välbekant med både den svenska och den internationella modemarknaden. Det handlar om Niclas Andersson, som senast kommer från Eton Shirts där han har haft rollen som global produktchef.

Andersson uppges ha 14 års säljerfarenhet och får nu jobbet som landschef för Swims i Sverige.

- Jag är stolt över att få ingå i ett så här starkt team. Alla som bor i Norden vet hur ovanligt det är att hitta snygga skor som också fungerar i det oberäkneliga väder vi har här, säger Niclas Andersson i en kommentar.

Ska göra märket "relevant för millennials"

Från Swims sida ses rekryteringen av Niclas Andersson som en riktig vinst för företaget.

- Vi är mycket nöjda med att ha rekryterat Niclas till vårt Europateam. Niclas representerar varumärket på ett utmärkt sätt baserat på sin professionella hållning, sin attityd samt sin tunga erfarenhet från både produkt och försäljning. Hans bakgrund från Eton ger honom en stark plattform för att kunna bidra och utveckla Swims till att bli ett spännande och relevant varumärke för millennials på den svenska marknaden, skriver Alexander Eskeland, medgrundare och kommersiell chef på Swims, i ett mejl till Ehandel.se.

Swims grundades 2006 och har sedan tidigare etablerat sig i ett flertal länder utanför Norge, som till exempel Portugal och Frankrike. Företagets internationella e-handel är dessutom öppen för beställningar från Europa och Nordamerika.

Annons