TH Pettersson: E-handeln har inte nått förväntningarna

Både omsättningen och resultatet backar.

För ett par år sedan valde familjeföretaget TH Pettersson att etablera en nätbutik efter nära hundra år i motorbranschen. Tanken var att den nya säljkanalen skulle tilltala inte minst de yngre bilentusiasterna och att sajten skulle vara en byggsten i att etablera TH Pettersson som ett B2B-företag.

Miljonomsättningen kom av sig

Försäljningen på nätet tog fart direkt och efter ett år omsatte den utan problem miljonbelopp.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: TH Pettersson nära 4 miljoner efter ett års e-handel

Men e-handeln stod fortfarande bara för en liten del av företagets verksamhet, och de glada siffrorna följdes snart av en minskad omsättning sett över hela bolaget.

LÄS ÄVEN: E-handelssuccén räckte inte - backar med över en miljon

Tappade större avtal

Nu står det klart att e-handeln inte bara har svårt för att dra runt bolaget, utan att den också har gått sämre än förväntat. I TH Petterssons senaste årsredovisning, som avser perioden från den 1 maj 2017 till och med den 30 april 2018, har omsättningen backat från 56,2 till 51,8 miljoner.

- Bolagets omsättningsutveckling har utvecklats negativt under året beroende på att företaget tappat större avtal samt att satsningen på den digitaliserade försäljningen ännu inte uppnått det resultat vi förväntar oss, skriver företaget i sin årsredovisning.

Under TH Petterssons senaste verksamhetsår backade bolagets resultat till minus 1,4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 858 000 kronor året före.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!