Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Hundratals deltagare tog det nordiska e-handelscommunityt till nya nivåer.

Nära 300 personer var på plats när e-handelskonferensen Emeet under gårdagen intog Helsingfors. Eventet, som för andra gången gick av stapeln i Finland, hade därmed vuxit till att bli det största Emeet som har ägt rum - åtminstone hittills.

LÄS ÄVEN: Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Annons
Annons

Emeets hjärta - gridden - fylldes upp snabbt

Precis som vid förra årets premiär arrangerades dagen av Ehandel.se tillsammans med finska eCom Growth, vars uppgift bland annat är att bidra till tillväxt i finsk e-handel. Och gensvaret från den finska e-handelsscenen visade sig vara enormt. Redan förra året visade det sig att de finska e-handlarna inte hade några problem med att ta till sig “sharing is caring”-konceptet, och årets e-handelsfest fortsatte på samma bana.

- Det märktes verkligen att de finska e-handlarna var redo att dela med sig och att lära sig av varandra. På de sessioner som jag hade möjlighet att ta del av var det verkligen bra diskussioner. Det är riktigt roligt att hela konceptet med Emeet har gått hem så bra även i Finland, säger Sanna Thurdin, eventchef på Ehandel.se.

Majoriteten av deltagarna var från Finland men de allra flesta sessionerna hölls på engelska

E-handel två gånger om året

Efter en introduktion där Emeet-upplägget för säkerhets skull gicks igenom på både finska och engelska blev dagens gridd snabbt välfylld med spännande sessioner. Man brukar ju säga att e-handeln är global, och mycket riktigt var det välkända ämnen som dök upp under dagen. Det pratades bland annat marknadsföring, försäljning via Amazon och strategier för hur man bäst kombinerar e-handel med fysiska butiker.

Katri Nickels från Stockmann delgav information om företagets lyckade e-handelskampanj

Bland de deltagande företagen fanns allt från mindre e-handlare till finska giganter som anrika Stockmann och livsmedelskedjan S Group. Precis som många andra traditionella varuhus och klassiska butikskedjor ligger Stockmann fortfarande i startgroparna med sin vanliga e-handel, men företaget har lyckats ta fram något så ovanligt som en särskild e-handel som bara används för kampanjer två gånger om året. Konceptet har gett bra resultat, vilket vi kommer att berätta mer om i en kommande artikel på Ehandel.se.

Grande finale med Amazonfokus

De allra flesta som var på plats under dagen var från Finland, även om en och annan svensk deltagare också dök upp. En av dem var Peter Borgman från e-handeln JS Energi, som flitiga läsare av Ehandel.se säkert känner igen från tidigare artiklar. Han passade på att ge lite tips till finska e-handlare som ville expandera till Sverige och Danmark, där JS Energi ju redan finns.

Annons
Annons

Peter Borgman från JS Energi gästade Emeet Nordic hela vägen från Skåne

Dagen avrundades med en gemensam grande finale där Pingis Hadenius, vd för e-handeln Löwengrip, och Linus Kaasik, medgrundare av Nordic Tech House, delade med sig av sina bästa knep för att bygga relationer till Amazon. Det blev även sång och dans om hur bra det är i Finland, något som uppskattades av publiken.

Pingis Hadenius och Linus Kaasik inledde med dansnummer på videolänk

Emeetmiddagen trumfade hockeyn

Trots att vi är mitt uppe i VM i ishockey och Finland under kvällen skulle spela en avgörande match mot Schweiz, var det många som hellre ville gå på Emeet-middagen - som ju numera har blivit något av en tradition. Den som valde bort hockeyn fick bland annat underhållning av den amerikanska komikern Rich Lyons, som bor i Finland sedan ett antal år tillbaka. Därefter fortsatte e-handelsfestligheterna till långt in på småtimmarna i den finska sommarnatten.

Vi på Ehandel.se tackar våra finska vänner för ännu ett lyckat samarbete. Och vi beklagar förstås att Schweiz vann. På återseende nästa år!

LÄS ÄVEN: Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!