Teknikmagasinet satsar på nätet med modern E-handel

Butikskedjan Teknikmagasinet som säljer allt ifrån teknikprylar till dildos skall nu ge lite kärlek till sin nätbutik. En butik som i dag är ganska utdaterad. Vi har pratat med kedjan om den kommande multikanalsatsningen som skall ge kunden samma upplevelse på nätet som i butik, något som inte är fallet idag.

Teknikmagasinet meddelar idag att de kommer storsatsa på nätet och en helt ny e-handel med mobilanpassning är på ingång. Målet är att finnas i alla kanaler där allt smälter samman i en enhet. Den nya multikanalsatsningen skall stärka varumärkesupplevelsen och öka försäljningen på nätet och i de 120 fysiska butikerna.

Teknikmagasinet finns idag i Sverige, Norge och Finland med närvaro både på nätet och med butiker. Deras nätbutik är dock inte speciellt modern, men det skall nu fixas. Tillsammans med leverantören Litium skall Teknikmagasinet styra upp nätsatsningen.

Annons

De fysiska butikerna skall leva efter följande motto, som även skall ha funnits på en anslagstavla i den allra första butiken:

“Varenda TM-kund, stor som liten, skall alltid känna sig välkommen och bli helt nöjd. De är anledningen till att vi har våra jobb och de betalar varenda krona av vår lön”

Detta är något som, i alla fall vi, ofta upplever när man besöker kedjans fysiska butiker. På nätet känner man sig dock inte lika väl omhändertagen idag. Vi har faktiskt haft problem med att genomföra en order vid vissa tillfällen.

Om filosofin som genomsyrar butikerna nu kan lyftas över på nätet skall bli intressant att se. Vi slängde iväg några frågor till Rickard Rosenberg, webb- och utvecklingsansvarig på Teknikmagasinet, om deras nuvarande och kommande nätbutik.


Ni har idag en gammal sleten webbshop, säljer ni något i den?

Absolut! Av våra ca 500 000 unika besökare per månad är det många som bara använder nätbutiken som ett skyltfönster till våra fysiska butiker, men vi ser även att väldigt många kunder väljer att handla direkt från nätbutiken.

Hur kommer ni att hantera den nya e-handeln när det gäller logistik och distribution?

Annons

Vi kommer nyttja de befintliga system vi redan har idag, men självklart utöka om vi ser ett behov.

Hur sköts e-handelslogistiken idag? Är det via samma distribution som till butikerna eller är det separat lager?

Det är både och. Vi har ett dedikerat buffertlager för nätbutiken utöver huvudlagret, både för att delvis säkerställa en viss servicegrad, och för att snabbare kunna hantera vissa populära produkter.

Kommer e-handeln få växa sig större än butikerna? Till exempel i utbud.

Vår målsättning är att satsa på en multikanalsstrategi som ökar omsättningen både i våra butiker och i vår nätbutik. Därför har vi valt Litiums e-handelsplattform Accelerator och iStone, de har en gedigen erfarenhet inom e-handel och multikanalsstrategier.

Inspiration och redaktionella inslag är just nu hett inom e-handel, är detta något ni kommer inkorporera i den nya nätbutiken?

Just den biten är något vi verkligen saknar i vår nuvarande, något daterade lösning och vi planerar absolut att producera mer redaktionellt material.

Vilka e-handlare ser ni som konkurrenter?

Med tanke på bredden i vårt sortiment har vi ingen direkt konkurrent. Istället tittar vi på ett stort urval där en mängd e-handlare och fysiska butiker ingår.

Kommer den nya e-handeln vara sömlöst integrerad med butikerna? Returnera varor i butik, hämta nätorder i butik osv?

Våra kunder kan redan idag returnera varor och hantera serviceärenden direkt i våra butiker. I framtiden vill vi även kunna erbjuda möjligheten för våra kunder att beställa på nätet och hämta i valfri butik.


I Teknikmagasinets nuvarande nätbutik är det även något rörigt med produkter som bara finns i butik och ibland vissa som bara finns på nätet. Priserna kan vara samma på nätet som i butik men det finns även separata webbpris och butikspris. Rickard säger dock att de strävar efter ett och samma pris:

– Just nätpriser är något av ett evigt dilemma och normalt sett försöker vi hålla oss till ett och samma pris genom hela kedjan. Ibland har vi dock bara möjlighet att sänka priset på nätet och då erbjuder vi det som en liten bonus till våra nätbutikskunder. Vi strävar efter att hålla hög servicegrad oavsett hur du handlar hos oss, säger Rickard Rosenberg.

Gällande exklusiva nätprodukter så gör Teknikmagasinet som flera andra butikskedjor. De använder nätet för att testa marknaden för vissa nya produkter. Detta innan de köper in stora volymer för distribution till butik.

Nu står det i alla fall klart att Teknikmagasinet kommer slänga ut sin gamla plattform för en ny modern lösning. En ny e-handel som skall föra över kärleken till kunderna även på nätet. Företaget meddelar att den nya sidan bör se dagens ljus innan julhandeln, förmodligen i augusti eller september.

Annons