Tencent köper 15 procent av E-handelsjätten JD.com

Tencent, ett av Asiens största Internetföretag, köper 15 procent av den kinesiska e-handelssajten JD.com. Det nya partnerskapet innebär att de tillsammans på allvar kan utmana landets e-handelsgigant Alibaba.

I början av februari ryktades det om ett eventuellt samarbete mellan de kinesiska jättarna Tencent och Jingdong, även kallat JD.com. Något som visar sig ha varit sant och nu meddelar Tencent att de kommer att köpa 15 procent av e-handelsföretaget som rankas som nummer två i landet efter giganten Alibaba.

Prissumman ligger på 214,6 miljoner dollar och enligt avtalet kommer Tencent att köpa ytterligare 5 procent av aktierna i JD.com när deras planerade börsintroduktion är avklarad.

Annons

– Vårt strategiska partnerskap med JD kommer inte bara att utöka vår närvaro på den snabbt växande fysiska e-handelsmarknaden, det kommer också att göra det möjligt för oss att utveckla bättre tjänster inom betalning, offentliga räkenskaper och prestationsbaserade annonsnätverk för att skapa ett mer välmående ekosystem för e-handel på våra plattformar, säger Tencent vd, Martin Lau som även kommer att ta plats i JD.coms styrelse.

JD tar över E-handeln

Det nya avtalet innebär också att JD kommer att ta över ansvaret och ägandet av Tencents olika e-handelsföretag som inte riktigt blommat ut som man hoppats. Det innebär att Tencent Digital, Tencent E-Commerce, Yixun Logistics och Tencent Guangzhou inte längre kommer att vara dotterbolag till Tencent.

Det innebär också att Tencent kommer att integrera JD.com med sin enormt populära meddelande-app WeChat, som nyligen även öppnades upp för e-handel.

– Tack vare partnerskapet med Tencent hoppas vi kunna förbättra vår förmåga att erbjuda en hög kvalitet och shoppingupplevelse till en ständigt växande användarbas, och samtidigt stärka vår direktförsäljning och vår marknadsplats, både mobilt och på Internet, säger Richard Liu, grundare och vd för JD.com.

Källa: Press

Annons