Tesco har snart E-handel i samtliga länder

Storbritanniens största dagligvarukedja, Tesco är snart färdiga med sitt pussel av nätbutiker på världskartan. När man drar igång i Turkiet i början av nästa år bedriver man e-handel i samtliga länder som man är verksamma i.

Den brittiska dagligvarukedjan Tesco som även gjort sig kända för sina virtuella shoppingväggar och virtuella butiker i 3d-miljö, börjar nu se slutet på sin internationella expansion av nätbutiker.

I nästa vecka kommer man att starta sin nätverksamhet i Thailand, och i sommar är det dags för Kina. Efter det återstår endast Turkiet som då är sista landet som står utan näthandel på de tolv olika internationella marknaderna där Tesco just nu befinner sig.

Annons
Annons

Starten i Turkiet är planerad till början av nästa år, och nu kommer Tescos fokus ligga på att utveckla sin näthandel och andra digitala tjänster.

– Tesco ska under det kommande året spendera runt 750 miljoner dollar för att anpassa sig för framtidens shopping som e-handeln nu står inför med bland annat mobiltelefoner och surfplattor, säger företagets vd, Philip Clarke.

Kopierar den brittiska modellen

För tillfället erbjuder Tesco möjligheten att handla på nätet i Storbritannien, Irland, Sydkorea, Tjeckien, Polen, Slovakien, Ungern och Malaysia. I Storbritannien startade man med e-handel 1997 och i dag har Tesco kapacitet att leverera till 99 procent av hushållen på de brittiska öarna.

Men även om de internationella lanseringarna i stort sett är kloner av den brittiska modellen är man inte främmande för att anpassa sig efter de lokala behoven. Bland annat ska man använda sig av mindre bilar i Bangkok för att bättre klara alla trafikstockningar.

I vissa länder har kunder också möjligheten att betala för matvarorna med kort när de levereras, det eftersom det i vissa länder fortfarande finns stor oro för att betala på nätet. I Thailand och Kina överväger man även att ta emot betalningar med sedlar och mynt eftersom kontanter i de länderna fortfarande är vanligare än betalkort.

Källa: Bloomberg

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!