Tog upp kampen med Blocket – 10 000-tals annonser i sommar

Högtryck på den digitala bilmarknaden.

Efter bara ett par månaders verksamhet kunde bilsajten Wayke tidigare i år stoltsera med 40 000 aktiva annonser för kunderna att bläddra bland. Sajten, som drivs av Motorbranschens Riksförbund, hade vid starten siktet inställt på att ta upp kampen med Blockets bilavdelning.

LÄS ÄVEN: Bilsajtens nya drag - tar upp kampen med specialkassa

Annons
Annons

73-procentig bilökning i juni

Hos Wayke skulle dock kunderna kunna köpa både nya och begagnade bilar, vilket de också ser ut att ha gjort - och det med råge. Nu rapporterar nämligen företaget att det inte bara är temperaturen som slår rekord den här sommaren, utan också bilförsäljningen.

- I juni såldes det 73 procent fler nya bilar jämfört med samma period förra året, fler än någonsin enligt Statistiska centralbyrån (SCB), skriver Wayke i ett pressmeddelande.

Även under första halvan av juli ska rusningen efter nya och begagnade bilar ha fortsatt i samma stil. Enligt Wayke, som nu kallar sig "Sveriges näst största handelsplats för bilar", har den höga efterfrågan troligtvis att göra med nya skatteregler som infördes den 1 juli.

Tror på trend för elbilar

Under perioden 1 juni till och med den 19 juli, ska tiotusentals annonser ha kommit upp på Waykes sajt. De tio modeller som sålt snabbast ska alla vara bensin- eller dieseldrivna. Det sistnämnda är dock något som Waykes vd Martin Fransson tror kommer att ändras.

- Jag tror nog att vi kan se en laddbar bil på listan redan nästa år. Försäljningen är fortfarande marginell men med tanke på miljöbilsbonusen på 60 000 kr som infördes 1 juli så kommer vi förhoppningsvis se en förändring, säger han i en kommentar.

Wayke grundades under hösten 2017, och skulle utmärka sig i branschen genom att bland annat kontrollera historiken på alla bilar som lades upp på sajten.

LÄS ÄVEN: Blockets vd om att möta den tuffare konkurrensen

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!