Transporttjänsterna som ska spara miljön blir allt fler

Det har börjat poppa upp allt fler tjänster med målet att göra det enklare att samordna och beställa transporter. Konceptet finns framgångsrikt sedan några år i ett fåtal länder i världen, bland annat i USA och i England. Nu har det även börjat dyka upp här i Sverige, senast i raden är PackBud.com.

Nyligen skrev vi om frakttjänsten Sensus där transportköpare och transportörer enkelt kan komma i kontakt med varandra. Och nu lanseras ytterligare en nischad marknadsplats för godstransporter, PackBud.com.

Även här är målsättningen att göra det enklare att beställa transporter, samtidigt som transportnäringen ges en ny möjlighet att söka efter jobb och bättre fylla lasten i sina utrymmen.

Annons
Annons

- Om vi kan bidra med att göra beställningar av transporter enklare, samtidigt som miljön besparas, är vi mer än nöjda. Vetskapen om att åkeribranschen lider av tuffa marginaler och ökade lönsamhetskrav i kombination med miljöaspekten gör att tajmingen också känns helt rätt, säger Thomas Fogdö som är en av tre medgrundare tillsammans med Mikael Funa och Pär Wredendahl.

Genom en auktionsbaserad webb- och mobilplattform kan både privatpersoner och företagare ladda upp transportförfrågningar, primärt för lite otympligare gods. Marknadens transportörer lämnar sedan prisförslag och transportöverenskommelser görs.

Nära samarbete med åkerinäringen

Under uppbyggnaden av PackBud har man haft ett nära samarbete med åkerinäringen. Bland annat har Jonas Wahlström, vd på Idrottsbudet, och Daniel Åberg, affärsområdeschef på Mellansvenska Logistiktransporter bidragit med input och synpunkter.

Något som enligt grundarna själva varit väldigt värdefullt, och åkerinäringen har svarat positivt på tjänsten. Redan första dagen hade ett 20-tal transportörer anslutit sig

- Vi har erfarenhet av att driva och utveckla bolag sedan tidigare, men transportbranschen är helt ny för oss. Det är viktigt för oss att vara lyhörda för branschens önskemål och matcha det med beställarnas behov för att göra tjänsten framgångsrik. Visionen är att utvidga verksamheten primärt inom Norden med övriga Europa som blickfång för framtiden, säger Mikael Funa.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!