Trollhättan nästa e-handelsstad – får ny förening

"Ska bli en del av Sveriges självklara e-handelsnav"

Efter att Borås, Helsingborg och Kalmar alla försökt profilera sig som Sveriges främsta e-handelsstäder, får de nu sällskap av Trollhättan.

"Ska verka som naturlig mötesplats"

Lokala e-handelsentreprenörer i regionen har gått samman och bildat Trollhättans e-handelsförening.

Annons
Annons

- Vår vision är att utveckla Trollhättan som en del av Sveriges självklara e-handelsnav. Föreningen skall verka som den naturliga mötesplatsen för e-handelsbranschen i Trollhättan med omnejd. Föreningens mål är att tillgodose bred kunskap och stort nätverk mellan föreningens medlemmar och att skapa de bästa förutsättningarna för e-handelns små och stora företag, skriver Lars Svensson, en av föreningens initiativtagare och e-handelsrådgivare på det lokalt baserade e-handelsföretaget Wixton, till Ehandel.se.

Efterfrågat av kommunen

Föreningen bildas efter att Trollhättans stad pekat ut just e-handel och logistik som ett strategiskt framtidsområde och i linje med det efterfrågat att de personer i staden med kunskaper om e-handel ska bilda en kärna som på sikt kan fungera som en katalysator för att fler ska vilja etablera sig i regionen.

Kommunen har själv deltagit i uppstarten av föreningen och kommer under året även att starta upp och driva en satsning på platsmarknadsföring.

Föreningen jobbar således med att nu bygga upp ett lokalt nätverk.

- Nu försöker vi knyta upp några nyckelpersoner för att kunna få fotfäste mot högskolan, näringslivet, e-handlare, banker och logistikbolag. Det är viktigt att alla får vara med från början och staka ut vilka behov som finns. Samtidigt så har vi en dialog med externa experter som vi hoppas kunna ta hjälp av över tiden, skriver Lars Svensson.

Första eventet i mars

Om en knapp månad anordnar den nybildade föreningen sitt första event, som de kallar E-Com Meetup. Den 8 mars mellan 17 och 21 är alla intresserade välkomna att lyssna på föreläsare, delta i mingel samt att lyssna på en trubadur.

Bland dem som delar med sig av sina erfarenheter av e-handel finns Thomas Löfgren, som grundade Junkyard.se, Malin Salzberg från Gymgrossisten.com samt Lars Svensson själv.

Hälften av platserna redan fyllda

Eventet är gratis, men då det finns ett begränsat antal platser behöver alla intresserade föranmäla sig. Och trots att E-Com Meetup bara varit offentligt en knapp vecka, så har redan hälften av platserna bokats.

Annons
Annons

- Vi förväntar oss att med råge fylla de 100 platser som finns, konstaterar Lars Svensson.

Hur ska ni kunna konkurrera med närliggande Borås, som ju också profilerat sig som ett “e-handelsnav”?

- Vi ser inte att vi konkurrerar med Borås, som vi anser vara ett föredöme för branschen, utan vi vill gärna se oss som ett komplement för att bredda områdets kunskapsbas och samverka i olika frågor. Borås besitter en bred kunskapsbas som vi inspireras av. Vi tror att den positiva konkurrensen, som kan uppstå om det blir så att det skulle uppstå en tävlingskänsla mellan städerna, inte heller skulle vara negativ.

Fler event för medlemmar 

Efter att föreningens första event avklarats den 8 mars är visionen att olika event även i framtiden kommer att vara en del av erbjudandet till föreningens medlemmar. Tanken är att föreningen ska fungera som en trygg mötesplats för tankar och idéer kring e-handeln i Trollhättan.

- Vi hoppas också kunna hjälpa våra medlemmar med kontakter med bra leverantörer samt hjälpa till med att förbättra avtal och upplägg med leverantörer och logistikpartners, avslutar Lars Svensson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!