Trycket i kundtjänsten för hårt – Caliroots stängde av telefonen

"Perfect storm av många order och mycket sjukdomar".

Under sitt senaste verksamhetsår ökade e-handelsföretaget Caliroots sin omsättning med nära 100 miljoner kronor, vilket innebar att företaget sålde för över 370 miljoner kronor under 2017.

LÄS ÄVEN: Caliroots föll på mållinjen men slog 370 miljoner

Annons
Annons

"Tuff" augustimånad

Den starka tillväxten har inte oväntat fört med sig ett starkare tryck på företagets kundtjänst. I början av sommaren betades ärendena av i god takt under början av sommaren, men under augusti månad hann köerna växa till sig. Företagets vd Andreas Koschnike medger att Caliroots har haft det "tufft" under de senaste veckorna.

- Vi hade en bra slutrea i augusti och även lite utmaningar med sjukdomar och några som var på semester, säger han till Ehandel.se.

För att komma i kapp med ärendena till kundtjänsten valde Caliroots att stänga av telefonen, och istället fokusera på att svara på mailen. Andreas Koschnike tycker själv att det var ett ganska drastiskt beslut, men menar på att det var rätt väg att gå för att kunna öka takten och komma ikapp.

"Brukar alltid fungera"

Sedan i går ska dock telefonlinjen till Caliroots vara öppen som vanligt, och företaget arbetar just nu med att se över verksamheten för att inte en liknande situation ska uppstå i samband med Black Friday och julhandeln.

Men det här var ett undantagsfall?

- Ja, absolut. Det brukar alltid fungera, men den här gången var det en "perfect storm" av många order och sjukdomar på samma gång, säger Andreas Koschnike och tillägger att Caliroots inte hade någon eftersläpning alls i juni och juli, då företaget var fullt bemannat.

Välkomnar mejlkontakt

Nu ska Caliroots kundtjänst vara på banan igen, och om kunder mot förmodan har svårt att få kontakt uppmanar Andreas Koschnike dem att mejla honom personligen på andreas.koschnike at caliroots.com.

Kan jag skriva det?

Annons
Annons

- Jaja, det är det ändå ganska många som väljer att höra av sig. Jag tycker att man ska vara transparent, avslutar Andreas Koschnike.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!