Tuff månad för modekedjorna: ”Black Friday har negativ effekt”

Ras för skohandeln.

Varken september eller oktober blev några ljusglimtar för modehandeln. Faktum är att av årets första elva månader har modehandeln backat under åtta och skohandeln under sju. Det framgår i Svensk handels rapport Svensk Handel Stil, som släpptes i morse. 

LÄS ÄVEN: Ännu ett stortapp för fysisk handel - klarar inte hyresnivån 

Annons
Annons

"Många konsumenter väntar in fredagen"

Och årets november blev inget undantag, utan modeförsäljningen minskade med 3,4 procent trots kampanjer som Singles Day och Black Friday. Ännu sämre gick det för skohandeln, som backade med hela 12,9 procent under månaden.

- Jag bedömer att Black Friday totalt sett har en negativ försäljningspåverkan på modehandeln. Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt sett viktig försäljningsmånad som november. Speciellt med tanke på den milda hösten där behovshandeln inte tagit fart, säger Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström i ett pressmeddelande.

"December började inte heller bra"

Mätningarna ovan uppges gälla försäljningen i fysiska butiker och deras e-handel, men vilka företag som ingår framgår inte även om siffrorna ska röra "flertalet kedjor i Sverige".

Nu står försäljningshoppet till december och den viktiga julhandeln, men hittills ser det inte direkt ljust ut.

- December började inte heller bra, bland annat på grund av att den 1 december förra året inföll på en fredag medan den i år inföll på en lördag, avslutar Mikael Sandström.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!