Tyskland tog täten för Black Friday i Europa

Betalföretaget Adyen har tagit fram ny statistik som visar att Black Friday och Cyber Monday i år blev särskilt stora i bland annat Kina, Japan och Tyskland.

Flera rapporter har visat att Black Friday 2015 blev en succé inte minst inom e-handeln. Nu presenterar betalföretaget Adyen statistik för försäljningen under Black Friday och Cyber Monday, som visar att framför allt Asien såg en rejäl ökning under dagarna både sett i trafik och försäljning. Enligt statistiken ökade volymerna med 170 procent i Asien som helhet, och i Kina och Japan ökade det genomsnittliga värdet på varje transaktion med 100 respektive 50 procent.

"På väg bli globalt fenomen"

I Europa tog Tyskland enligt Adyens siffror ledningen med en volumökning på 170 procent jämfört med Black Friday och Cyber Monday i fjol. Sveriges ökning hos Adyen stannade på 30 procent.

Annons

- Totalt sett hanterade Adyen 50% fler transaktioner under dessa dagar jämfört med förra året, något som visar att Black Friday/Cyber Monday verkligen är på väg att bli ett globalt fenomen, konstaterar företaget i ett pressmeddelande.

Statistiken gäller både köp på nätet och i butik.

Annons