Nya siffror: Nio av tio nätbutiker har tekniska fel

De hundra mest populära nätbutikerna har många problem när det kommer till kortbetalningar.

Hela 89 av Sveriges 100 mest populära nätbutiker har problem och brister med betalfunktionen när kunderna ska beställa. Det visar en ny undersökning som har gjorts av plattformsföretaget Stripe under februari i år. Undersökningen utgår från verktyget Alexa Rankning, som listar de sidor som har störst trafik och engagemang och tillvägagångssättet har varit att testa att beställa från nätbutikerna och på så sätt kontrollera funktion och säkerhet i betalfunktionen.

Nio faktorer har jämförts

Följande faktorer har jämförts på nätbutikernas betalsidor:

Annons
Annons
  1. Vilka betalkort tjänsten erbjuder
  2. Om användaren måste fylla i kortdetaljer manuellt eller om det sker automatiskt
  3. Erbjuder tjänsten realtidsvalidering
  4. Känner tjänsten av mellanslag vid input av kortdetaljer
  5. Känner tjänsten av om betalkortet är spärrat
  6. Känner tjänsten av om användare fyller i fel kortdetaljer
  7. Finns det information om CVC-koden
  8. Har tjänsten en autofill-funktion
  9. Är tjänsten mobilanpassad

Var femte blockade inte ogiltiga kort

Stripe vill inte ange exakt vilka e-handelssajter som ingått i undersökningen, men enligt testet så ska butikerna i genomsnitt ha haft problem med fyra av de jämförda punkterna. Så många som 35 procent av kassorna ska helt ha misslyckadts med att i realtid identifiera vilken typ av kort kunden använde. Då de inte kunnat visa någon ikon för vilket betalkort kunden använde så kan kunden inte heller vara säker på att rätt kontokortsuppgifter fyllts i, menar Stripe. Dessutom ska endast fyra av tio kassor kunnat bekräfta kortnumret i realtid, vilket ska ha gjort att kunderna kunde fortsätta med betalningen, även om de råkat ange fel siffror.

Samtidigt ska endast 22 procent av sajterna ha haft en automatisk blockering av kort som passerat sina giltighetsdatum och cirka var tredje nätbutik ska inte ha haft en korrekt installerad autofill, vilket gör att kunderna måste fylla i sina personuppgifter på nytt varje gång de handlar.

"Det är onödigt"

Stripe menar att allt detta leder till att vissa nätbutiker, som följd av bristerna i kassahanteringen, går miste om försäljning eftersom kunderna avskräcks.

- Det är ett problem när nätbutikerna dras med sådana här tekniska fel. Många kunder lämnar sin varukorg i kassan. Det är onödigt, det sänker företagens konkurrenskraft och det försvårar övergången till digital handel, säger Felix Huber, Nordeuropachef på Stripe.

Han menar även att e-handlarna så snart som möjligt bör se till att rensa bort alla avvikelser i betalfunktionerna.

- En väldigt stor del av försäljningspotentialen på internet går förlorad till följd av små men allvarliga fel i betalningsprocessen. Under 2018 bör alla nätbutiker se till att rensa bort dessa avvikelser och erbjuda kunderna en smidig betalningsprocess. Då kan de sälja mer och växa snabbare.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!