Upplevelser allt viktigare för framtidens konsumenter

Roliga och intressanta upplevelser i samband med köpet får en allt större roll för framtidens konsumtion.

Konsumenternas uppfattning om begrepp som handel och shopping är på god väg att förändras, enligt en ny kartläggning som presenteras av mediebyrån Mindshare. Företaget tar i sin kartläggnming upp flera förändringar som ägt rum inom konsumtion och handel under de senaste åren.

- Till exempel ser vi att den ständigt växande e-handeln börjar röra sig från datorn till mobilen och surfplattor, och det förändrar sättet konsumenter handlar på. Även på det kulturella planet finns det förändringar i samhället som påverkar konsumenternas attityder och beteenden, och därmed omdefinierar fenomenet shopping som vi känner till det i dag. Här upplever vi i dag framför allt att hållbarhet och rättvis handel påverkar konsumenterna, skriver Mindshare i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Virtuella sminkverktyg och övernattningar i varuhus

Enligt Mindshare är en av de största trenderna just nu att butiker maximerar kundernas köp, online såväl som offline, med att kombinera försäljningen med roliga upplevelser, och det konstateras att den handlare som vill fortsätta att vara attraktiv gör bäst i att hänga med i utvecklingen. Flera företag ska redan ha kommit en bra bit på vägen. Som exempel nämns att L’oreal låter kunderna testa produkter genom virtuella verktyg och att skomärket Converse lanserat en app som mer eller mindre går att använda för att prova skor genom att kunden fotograferar sin egen fot. Det kan också handla om mer konkreta upplevelser, som när IKEA i England bjöd in hundra kunder att sova över ett av företagets varuhus och i samband med det bjöd på snacks och tips om bättre nattsömn.

- Flera studier i konsumenters beteende har fastställt att erfarenheter faktiskt gör oss lyckligare än materiella ting, så denna strävan efter upplevelser är helt naturlig. Det har gett begreppet shoppingupplevelse en höjd status som ytterligare förstärks av det faktum att flera företag börjar anta utmaningen genom att erbjuda nya, bättre sätt att se och uppleva sina produkter, skriver Mindshare.

Allra viktigast är dock att det digitala och fysiska samspelar väl, enligt kartläggningen, som tar upp att även om många shoppingupplevelser äger rum i fysiska butiker, så börjar eller slutar ofta köpupplevelsen på nätet.

- Fenomenet shopping rör sig i en riktning där ny teknik och kreativa insatser skapar en unik upplevelse för konsumenten inom online- och offline-kanaler, och denna trend kommer så småningom att bli det nya mainstream, kommenterar Mindshare i sin rapport.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!