Vägrar pressa priserna – snuddar vid 12 miljoner

Cleancut växer med lönsamhet.

Cleancut.se är e-handeln som har nischat sig på japanska kockknivar och knivslipning. Genom sin onlinebutik säljer de knivar och slipstenar till kunder i Sverige och Europa. Företaget, som etablerades 2007, har förutom sin webbshop också två fysiska butiker i Stockholm. 

Trots att de är en relativt liten aktör på marknaden ökar de sitt resultat stadigt varje år. Detta lyckas de med utan att pressa sina priser eller att ha kampanjer. Prisdumpning och massförsäljning är inte något som Cleancuts vd Christofer Åslund tror på.

Annons

Omsatte nästan 12 miljoner 

För helåret 2018 omsatte de 11,8 miljoner kronor, jämfört med 10,6 miljoner kronor året innan. Deras resultat för 2018 blev 2,4 miljoner kronor, jämfört med 2,1 miljoner kronor för samma period året innan.

Christofer Åslund beskriver tillväxten som organisk men stabil och säger att försäljningen tuffar på i samma utvecklingstakt i år. Nyckeln till deras framgång tror han är att de har vågat nischa sig och satsa på egna varumärken. 

- Om vi inte hade specialiserat oss på det vi brinner för så hade vi inte haft någon egentlig konkurrensstyrka jämfört med de stora aktörerna i branschen. Kunderna uppskattar expertkunskap och möjlighet att klämma och känna på ett stort urval av varor. Fastfood shopping i all ära, men det finns ingen känsla i det, säger Christofer Åslund till Ehandel.se.

Lojala kunder, ett unikt utbud och kunskap som berikar kunden tror Christofer Åslund är ett framgångsrikt recept för att kunna lyckas utan att ha kampanjer.  

Glesare på gågatan

Cleancuts typiska kund är en matintresserad man eller kvinna i åldern 30 till 50. 

- Betydligt fler män än kvinnor lägger pengar på redskapen och det är inget snack om att killar gillar prylar. För många blir knivar och matlagning en nyttohobby att nörda ner sig lite i.

Kockar är annars en stor målgrupp och Christofer Åslund menar att Cleancuts varumärke är betydligt starkare på restauranger. Samtidigt ser han att mycket av kundernas köpbeteende har förändrats då handeln har digitaliserats. 

- Vi ser redan en förändring i köpbeteendet. Hornsgatan har redan blivit glesare på spatserande och shoppingsugna människor samtidigt som vår e-handel ökar både inom Sverige och till övriga världen. Jag tror att vi behöver förändra utformningen av butiken i framtiden, säger han och fortsätter:

Annons

- Att sitta och vänta på kunden räcker inte eftersom kunderna inte fysiskt rör sig kring butiken på samma sätt. Vi ser exempelvis ett skriande behov av utbildning på knivslipning, så pass att vi faktiskt inte hinner med att utbilda.

En möjlighet, menar han, är att korta ner butikens öppettider och använda de timmarna till att utbilda kunderna i hur man slipar knivar.

- Där är vi inte ännu, men det är ett exempel på hur butiker kan anpassa sig för att vara fortsatt relevanta i konkurrensen med e-handel och shoppingcenter. Lite upplevelseshopping helt enkelt.

Annons