Välgörenheten goes e-handel – Swish spiken i kistan för bössan

Flera miljarder via nätet.

Juletider och välgörenhet går som alltid hand i hand. E-handlare brukar också ställa upp med olika insamlingsinitiativ. Nyligen berättade bland annat Apotea att de infört "avrunda uppåt" i sin e-handelskassa.

LÄS ÄVEN: Apotea tar avrunda uppåt till nätet - hoppas fler ska bidra

Annons
Annons

Nu meddelar betaljätten DIBS att all välgörenhet verkar vara på väg ut på nätet. Allt fler svenskar skänker pengar online och enligt DIBS undersökning så skänks det nu flera miljarder via nätet.

- Allt fler svenskar skänker pengar till välgörenhet via nätet, nu för 2,8 miljarder kronor om året. Svenskarna ger även mest i hela Norden, och kvinnor och äldre är dem som ger i högst utsträckning, skriver DIBS i ett pressmeddelande.

"Där dagens och framtidens givare finns"

Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, uppmanar nu alla välgörenhetsorganisationer att inte missa “e-handelståget” för välgörenhet.

- Det är väldigt viktigt att vara digitalt driven och finnas i alla kanaler där givarna finns. Det finns många organisationer som bara ställt in skorna på den digitala fotbollsplanen. Mitt råd är att prioritera kanalerna på nätet där dagens och framtidens givare finns, säger Patrik Müller.

22 procent skänker online

Samtidigt räknar man med att den traditionella insamlingsbössan snart är ett minne blott. Det som kan sätta spiken i kistan är nya betalsätt som Swish och den minskande andelen kontanter.

- Drygt en femtedel (22 procent) av svenskarna har skänkt pengar på nätet de senaste tre månaderna, vilket är en ökning med fyra procentenheter mot förra året. Kvinnor ger i betydligt högre utsträckning än män, 27 procent mot 18 procent av männen, konstaterar DIBS.

Välgörenhet via sociala medier

Hos Alzheimerfonden, som bidrar till forskningen kring demenssjukdomar, så ska den “digitala” välgörenheten ha tagit ordentlig fart.

- Den digitala kanalen har exploderat för oss sedan vi startade den. Vår kommunikation når och berör många på framför allt sociala medier, och då är det viktigt att kunna donera pengar till oss direkt i den digitala kanalen, säger Liselotte Jansson, generalsekreterare på Alzheimerfonden.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!