Varannan svensk handlade klappar på nätet

Mest av alla e-handlar folk mellan 30 och 50.

Andelen svenskar som köper julklapparna online har ökat år för år. Således var det kanske inte förvånande att PostNords prognos även för årets julhandel var att andelen skulle öka ytterligare.

De flesta inte ungdomar

Det har den mycket riktigt gjort och hälften av svenska folket - 49 procent - handlar numera minst en julklapp på nätet. De allra flesta som e-handlar julklappar är dessutom inte ungdomar, som många kanske tror, utan konsumenter i åldrarna 30-49. I det åldersspannet hade två tredjedelar köpt minst en julklapp på nätet.

Annons

Totalsumman sannolikt högre än beräknat

Enligt PostNords prognos skulle den totala summan som svenskarna lade på e-handlade klappar öka från cirka fem miljarder till 6,2 miljarder. När den nya mätningen gjordes den 19 december hade summan dock endast ökat till 5,6 miljarder, men medräknat de sista och mest intensiva dagarna innan julafton tror PostNord att den slutliga summan kan ha landat på över 7 miljarder - alltså ungefär en miljard mer än beräknat.

En tredjedel av klapparna köptes online

Även andelen klappar som handlas online ökar, precis som förutspått. De 28 procenten av julklapparna som e-handlades i fjor ökade i år till 35 procent. Över en tredjedel av julklapparna som svenskarna lägger under granen är alltså numera inköpta på nätet.

Undersökningen visar också att den vanligaste klappen som e-handlas är produkter i kategorin böcker/media samt att 87 procent av de tillfrågade var nöjda med sitt senaste e-handelsköp. Endast tre procent var missnöjda.

I undersökningen har 2000 personer tillfrågats om sina julklappsinköp till och med den 19 december. Den genomfördes av Kantar SIFO på uppdraga av PostNord.

 

LÄS ÄVEN: Kunderna vågade vänta: 18 dec small det till ordentligt

 

 

Annons

Annons