Vill nätkunden verkligen ha sitt paket samma dag?

Att erbjuda kunden leverans samma dag som de gör sin beställning har alltid varit något av e-handelns heliga graal. Amazon, Walmart, eBay och Instacart är några butiker och tjänster som testar sig fram i kampen om kunderna. Frågan är om det är något som nätkonsumenten verkligen vill ha, och till vilket pris.

Det är inte bara på andra sidan pölen som fenomenet börjar ta sig. Även här i Sverige har det börjat dyka upp butiker som erbjuder snabba leveranser. Modebutiken Bubbleroom är en av dem, och de lovar till och med att paketet är framme inom två timmar om du bor i Stockholmsområdet.

Men hur pass intressant är det egentligen för nätkonsumenten att få sitt paket samma dag som de gör sitt köp? eBay tvekar inte i frågan och säger att deras tjänst eBay Now är väldigt populär. Särskilt under julhelgen såg man en tydlig topp då många ville ha sitt paket redan samma dag.

Annons
Annons

Det amerikanska företaget Moosejaw Mountaineering gjorde även de ett försök under julhelgen, och lanserade en aggressiv kampanj den 22 december. De sista dagarna fram till julafton lockade man sina kunder med erbjudandet om leverans samma dag i Chicago och Denver-Boulder storstadsområde. Inte en enda julklappstörstande nätshoppare nappade på betet.

– Vi hade ett par som ringde för att se om det var på riktigt. Men i slutändan var det ingen som använde tjänsten, säger Eoin Comerford, Moosejaws vd och koncernchef.

Behov och efterfrågan

Comerford skyller det bristande intresset på ett antal faktorer. Till att börja med är det få nätbutiker som erbjuder leverans samma dag så kunden är inte van vid det. Lägg till att man lanserade erbjudandet de sista dagarna före jul, kanske inte helt perfekt med tanke på att kunden i det läget sällan vill ”gambla” med en tjänst de inte provat tidigare.

Man jobbade inte heller särskilt hårt med att göra reklam för tjänsten. Den omfattande marknadsföringskampanjen bestod endast av ett e-postutskick till kunder som lämnat sina e-postadresser i Moosejaw-butiker i Chicago och Denver-Boulder regionen. Det i kombination med en liten banner i nätbutiken.

Men även om det är svårt att bedöma efterfrågan på tjänsten med ett så pass kort och litet test, finns det de som inte riktigt tror på leveranser samma dag. Inte i en större utsträckning och som de är utformade idag.

Enligt Fiona Dias, Chief Strategy Officer på ShopRunner, beror det på hur mycket kunden verkligen behöver den där produkten om det ska vara intressant att få den levererad samma dag. Men även om de kan köra till en närliggande butik i stället, och så klart på kostnaden.

– Det är en fråga om behov. Om jag desperat vill ha något idag, då kan jag gå till butiken och slipper betala för frakten. Ett klassiskt fall är blöjor, en produkt som man behöver där och då. Så länge det kostar extra att få det levererat samma dag kommer det att vara ett begränsat antal människor som är villiga att betala för det. speciellt om det finns ett gratis alternativ som innebär att köra till butiken, säger Dias.

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!